تأثیر دو فرهنگ هنری هلنی و ایرانی در شکل و تزیینات ریتون های اشکانی

سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 809

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_BAGH-9-21_004

تاریخ نمایه سازی: 24 مهر 1393

چکیده مقاله:

ظروفی را که جانورسان بوده و دارای روزنه ورود و خروج مایع باشند تحت عنوان ریتون طبقه بندی می کنند. ریتون ها ظروف آشامیدنی هستند که در هنر ایران بسیار به چشم می خورند. موجودات مورد استفاده در ساخت این ریتو ها شامل انواع حیوانات واقعی و تخیلی می شود. در دوره اشکانی با توجه به گستردگی قلمرو اشکانیان می توان شیوه ها و سبک های متفاوتی را در ساخت ای ریتون ها تأثیرگذار دانست. تنوع سبکی موجود در شکل و تزیینات ریتون های اشکانی به خوبی تنوع شیوه های هنری در قلمرو اشکانیان را به نمایش می گذارد. با دقت در جلوه های هنری ساخت ریتون ها و تحلیل شکل ، ساختار و تزیینات به خوبی می توان ردپای هنری اقوام مختلف از جمله ساکنان آسیای مرکزی ، هنرمندان ایرانی و هلنی را در این اشیا تشخیص داد. مهم ترین شیوه های قابل شناسایی ، دو سبک هلنی و ایرانی است . بازنمود فرهنگ هلنی از طریق نمایش خدایان المپی و اساطیر مرتبط با آنها ، نیم تنه های برهنه زنان و نیز چهره های خدایان تجلی یافته است. تأثیر هنر ایرانی به استفاده از نیم تنه جانوران تخیلی ، حیوانات اهلی و نیز جنگ میان حیوانات مربوط می شود. پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل ریتون های اشکانی پرداخته و تلاش دارد با توجه به این تنوع هنری و سبکی طبقه بندی منطقی را برای ریتون های اشکانی پیشنهاد کند.

نویسندگان

ابوالقاسم دادور

دکتری باستان شناسی و تاریخ هنر . دانشیار دانشکده هنر ، دانشگاه الزهرا ، تهران . ایران ،

بیتا مصباح

پژوهشگر دکتری پژوهش هنر ، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران ، ایران