مطالعه تطبیقی پیوند مفهومی میان فضای موسیقی و معماری در دوران پیش از مدرن و پس از آن در جهان غرب

سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,774

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_BAGH-9-23_004

تاریخ نمایه سازی: 24 مهر 1393

چکیده مقاله:

این مقاله جستاری پیرامون مقایسه رابطه مفهوم فضا در موسیقی و معماری جهان غرب ، در دو دوره پیش از مدرن (قرن های 14-18 میلادی ) و پس از مدرن ( قرن های 18-21 میلادی ) است. در بیشتر پژوهش هایی که تا به امروز در مقایسه تطبیقی میان فضای موسیقی و معماری صورت گرفته ، به معیارهای ظاهری بسنده شده و پژوهشی در زمینه رابطه مفهومی و محتوایی میان این دو هنر به طور جدی صورت نپذیرفته است. این بررسی در نظر دارد با مقایسه رابطه مفهوم فضا در موسیقی و معماری در دو بازه زمانی پیش گفته ، به بررسی پیوندهای مفهومی میان این دو هنر بپردازد. به د لیل تحولاتی که در دوران رنسانس در اثر تغییر نگرش نسبت به تعریف و جایگاه هنرمند و ارتباط او با هنر و اثر هنری پدیدار شد، این دوران به عنوان مبدأ بررسی زمانی در نظر گرفته شده است. هدف از انجام این پژوهش ، نزدیک شدن به پاسخ این پرسش ها است که چگونه پیوندی میان فضای موسیقی و معماری در این دو دوره وجود دارد؟ چه تغییراتی در ساختار این رابطه ایجاد شده و دلایل آن چیست؟ بدین منظور سه مقوله اصلی مورد بررسی قرار گرفته است : بخش اول : بررسی مفهوم «فضای معماری» در دوران پیش از مدرن (رنسانس تا مدرن) و پس از آن (مدرن تا معاصر) بخش دوم : بررسی مفهوم «فضای موسیقی» در دوران پیش از مدرن (رنسانس تا مدرن ) و پس از آن (مدرن تا معاصر) بخش سوم : بررسی «رابطه فضای موسیقی و معماری »از دوران پیش از مدرن (رنسانس تا مدرن ) تا پس از مدرن (مدرن تا معاصر) در نهایت دلایلی که باعث تغییر ساختار این پیوند از زمان مدرن به بعد شده است ، به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد . این مقاله با تکیه بر بررسی تطبیقی ، قصد دارد این واقعیت را روشن کند : نخست ، از دوران پیش از مدرن تا به امروز همواره رابطه ای مفهومی میان موسیقی و معماری وجود داشته . این دو هنر در تمامی دوران ها پیام آور مفاهیمی واحد بوده اند و. دیگر آنکه ، دوران مدرن به دلیل تحولات متعاقب آن باعث ایجاد تغییراتی در ساختار این پیوند مفهومی شده است.

کلیدواژه ها:

فضای معماری ، فضای موسیقی ، دوران پیش از مدرن و پس از مدرن ، برخورد شکلی ، پیوند مفهومی فضای موسیقی و معماری

نویسندگان

سارا سوهانگیر

کارشناس ارشد معماری ، دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران ،

ویدا نوروزبرآزجانی

استادیار و عضو هیات علمی گروه معماری ، دانشکده هنر و معماری ، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران