راه چنین است و دیگر نیست نقد امکان بازشناسی رویکرد کثرت گرایانه دینی در تعالیم جینی و بودایی

سال انتشار: 1388
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 374

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_IPT-41-2_003

تاریخ نمایه سازی: 19 شهریور 1396

چکیده مقاله:

استفاده برخی فیلسوفان دین درمباحث کثرت گرایی دینی ازحکایت معروف فیل شناسی کوران که دراصل درمتون جینی وسپس درمتون بودایی آمده میتواند به این بدفهمی بینجامد که درآموزه های جینی و بودایی امکان استنباط مفهومی ازکثرت گرایی دینی هست یا دست کم دراین ادیان زمینه هایی ازقول به کثرت گرایی دینی قابل بازشناسی است دراین مقاله کثرت گرایی دراین معنا مدنظر است که تنوع تکثردینی موجود درعالم محصول خطاهای گوناگون بنیادگذاران و صاحبان ادیان مختلف نیست و پیروان هردین بنابرروش خاص خود درکشف حقیقت میتوانند واقعا به حقیقت دست یابند و ازاین رو صاحب هیچ دینی نمیتواند معتقد باشد که فقط او که به حقیقت نهایی دست یافته و دیگران درصورتی که ازروش پیشنهادی دینی او تبعیت نکنند برخطا رفته اند دراین مقاله بابررسی مبانی معرفت شناسی جینی و بودایی معلوم میشود که هردودین معرفت های ناقص دربرابرمعرفتی مطلق و کامل قرارداده میشوند و شناخت کسی که به مرحله نهایی معرفت می رسد ازهمه معرفت های ناقص برتر است و نسبی بودن معرفت را پایانی هست و کسی که راه را به درستی طی کند ازقید معرفت های ناقص و نسبی میتواند رهاشود ازسوی دیگر دراین مقاله نشان داده میشود که درآموزه های اصلی هیچ یک ازاین دو دین و دراقوال بنیان گذاران و معلمان طریقت آنها هیچ مفهوم روشنی ازکثرت گرایی دینی را نمی توان بازشناخت

نویسندگان

مجتبی زروانی

دانشکده الهیات دانشگاه تهران

ابراهیم موسی پور

دانشکده الهیات دانشگاه تهران