و ((بدل بلاغی)) محملی برای ایهام سازی حافظ

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 577

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_LTR-21-73_007

تاریخ نمایه سازی: 15 اردیبهشت 1397

چکیده مقاله:

یکی از مشخصه های اصلی سبک حافظ، چند معنایی بودن کلام اوست . او است به روش های مختلف کوشیده است به این مهم دست یابد یکی از راه هایی که حافظ برای خلق ایهام در پیش گرفته است و تا حال در کتب، شروح و مقالاتی که درباره حافظ و ایهام نوشته شده، نامی از آن آورده نشده، ایهام سازی از رهگذر بدل بلاغی است. ظاهرا یکی از کارکردهای بدل، پرهیز از تکرار واژگان است که روزگاری از عیوب فصاحت محسوب می شد، اما حافظ در اکثر موارد به این اکتفا نکرده است. وی با دانش زبانی و بلاغی خود، کلماتی را جانشین یکدیگر می کند که علاوه بر وظیفه جانشینی، متضمن هنرهای بلاغی نیز هستند، یکی از مهم ترین کارکردهای بدل بلاغی در غزلیات حافظ ایهام سازی است. حافظ با انتخاب دقیق بدل، علاوه بر مصون ماندن از بلیه تکرار، در بسیاری از موارد هنر زیبایی ایهام نیز دست یافته است. در این مقاله ابتدا به نقد تعاریف بلاغیون درباره ایهام پرداخته شده، سپس ((بدل بلاغی)) مختصرا معرفی شده است. در ادامه ابیاتی از حافظ که بدل بلاغی در آنها موجب این همه کلام کشته، تحلیل شده است و در پایان، بدل تلاقی 20 غزل حافظ تصادفی انتخاب گردیده، استخراج، و نسبت ابهام هایی که از رهگذر بدل تلاقی حاصل شده، با سایر ایهام ها سنجیده شده است.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

علی حیدری

دانشگاه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

محمدرضا حسنی جلیلیان

دانشگاه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

قاسم صحرایی

دانشگاه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

بهنوش رحیمی هرسینی

دانشگاه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران