نسبت ایده آل زیبایی و زیبایی وابسته در فلسفه کانت

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 691

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PHILO-9-16_003

تاریخ نمایه سازی: 16 آذر 1394

چکیده مقاله:

کانت درنقدقوه حکم امرزیا را درچهاردقیقه متناظر بااحکام منطقی بررسی می کند او دردقیقه سوم برمبنای تحلیل مفهوم کلیدی غایت مندی به تعریفی فرم محور اززیبایی یعنی غایت مندی بدون غایت غایت مندی ذهنی می رسد درذیل همین دقیقه دومفهوم زیبایی وابسته و ایده ال زیبایی نیز مطرح میشود که داوری زیباشناختی درهردوی آنها برمبنای غایت مندی عینی است و مفهومی دال برچیستی عین و کمال عین موافق با آ« برای داوری پیشفرض گرفته میشود این پیش فرض درزیبایی وابسته کمال عین و درایده ال زیبایی مفهوم حاصل ازجمع ایده عقلی و ایده متعارف زیباشناختی است اما این دیدگاه متعارض با این اصل زیباشناختی کانت است که داوری درباره امر زیبا صرفا بریک غایت مندی ذهنی متکی است این نوشتار با بررسی مفهوم غایت مندی و نوع غایت مندی عینی درزیبایی وابسته و ایده ال زیبایی درصدد تبیین چگونگی ارزش زیباشناختی این دومفهوم و درنهایت بررسی نقاط اختلاف و اشتراک آنها بایکدیگر می باشد تاجایگاه این دومفهوم درفلسفه کانت مشخص شود

نویسندگان

جواد امین خندقی

دانشجوی دکتری حکمت هنردینی دانشگاه ادیان و مذاهب نویسنده مسئول

علی سلمانی

استادیارگروه فلسفه هنردانشگاه بوعلی سینا همدان