داستان گویی نمایشی در ایران

سال انتشار: 1385
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 708

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PLL-4-7_002

تاریخ نمایه سازی: 5 آذر 1393

چکیده مقاله:

هر چند داستان گویی نمایشی در سرزمین ها و زمان های مختلف همواره وجود داشته، در ایران روال رو به رشدی نداشته است. پیش از اسلام، گوسان های پارتیو خنیاگران ساسانی، هنگام داستان گویی از موسیقی، رقص و آواز و احتمالاً همراهی چند بازیگر بهره می گرفتند. این نوع داستان گویی در جریان تغییرمذهب ایرانیان از آیین زردشت به اسلام، جوهره خود را حفظ کرد؛ اما برخی ویژگی های خود را از دست داد و بر بازیگری داستان گو اتکا پیدا کرد.در دوره اسلامی به سبب محدودیت هایی که در پی تفسیر آموزه های دینی برای هنرهای تجسمی و نمایشی به وجود آمد، داستان گویی نمایشی به روایتی محدود شد که غالباً یک نفره انجام می گرفت و آن را «نقالی» می خواندند. همین محدودیت موجب تقویت بازیگری شد و بر تعزیه تأثیر گذاشت. با عزاداری گسترده و نمایش گرایانه ای که در دوره صفوی آغاز شد و در قرون بعد به نمایش مصائب (تعزیه / شبیه خوانی) منجر گشت، زمینه اجتماعی مساعدی برای نمایش دادن و تجسم بخشیدن داستان های حماسی و مذهبی فراهم آمد و میراث داستان گویی نمایشی نقالان، این تحول را به کمال رسانید.

نویسندگان

علی شیخ مهدی

دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس

محمود طاووسی

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

محمدرضا خاکی

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

حبیب الله لزگی

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس