بررسی جلوه های بدیع لفظی در دیوان پروین اعتصامی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,462

فایل این مقاله در 27 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LANGUAGE01_337

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395

چکیده مقاله:

پروین اعتصامی شاعر بلند آوازه معاصر ایرانی از زنان پرکار در نوع خود به شمار می رود. دیوان او گواه عادلی بر ادعای سخن شناسان و سخن سنجان است. بیشتر سخن سنجان او را جزء شاعران بزرگ محسوب داشته و هر یک از دیدگاهی سروده های او را مورد مطالعه و تحقیق قرار داده اند که بیشتر از جنبه محتوایی و بعد تعلیمی بوده به طوری که او را به جراحی مانند کرده اند که دردهای جامعه خود را به معرض نمایش گذاشته است. و اما همانطور که می دانیم موسیقی نیز نقش به سزایی در جذب و تأثیر پذیری مخاطب دارد و موسیقی اثر ادبی هر چقدر از بافت محکم و منسجمی برخوردار باشد به همان میزان نفوذ و تأثیر در اذهان مخاطبانش می یابد. مجموعه فنون و روش های تسجیع، تجنیس و تکرار اگر به طور طبیعی و هماهنگ در کلام جایگیر شوند باعث افزونی موسیقی ظاهری هر اثر ادبی و شعری می شوند. بنابراین در این مقاله بر آن شدیم تا دیوان پروین اعتصامی را از جهت به کارکیری این سه ترفند مهم بدیع لفظی -با ارایه شواهد- بسنجیم و در نهایت بتوانیم در قالب نموداری استفاده کمی و کیفی پروین ازین فنون را نشان دهیم. بی گمان در پرتو آشنایی با هنر موسیقی شعری پروین از حلاوت سخن او بیشتر می توان لذت برد. با توجه به نتایج به دست آمده، پروین از تمامی ترفندهای موسیقی لفظی بهره برده است و به ترتیب،انواعتکرار،تسجیع،ودرآخرتجنیس وی را در ارایه موسیقی جذاب و هماهنگ با محتوای اشعارش یاری کرده اند.

نویسندگان

علی محمدی

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور زنجان، ایران

سید رضی میرصادقی

استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد خدابنده، ایران

سمیرا صمصامی

دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور زنجان، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _ اعتصامی، پروین، (1353)، دیوان قصاید و مثنویات و تمثیلات ...
  • اهلی شیرازی، محمد بن یوسف، (1344)، کلیات اعار، به کوشش ...
  • حافظ، شمس‌الدین محمد، (1388)، دیوان غزلیات مولانا شمس‌الدین محمد خواجه ...
  • خاقانی، افضل الدین بدیل بن علی، (1389)، دیوان خاقانی شروانی، ...
  • سعد سلمان، مسعود، (1362)، دیوان مسعود سعد سلمان، به تصحیح ...
  • سعدی، مصلح بن عبدالله، (1389)، کلیات سعدی، به کوشش بهاء ...
  • _ _ (1387)، گلستان، تصحیح و توضیح: غلامحسین یوسفی، تهران: ...
  • شمیسا، سیروس، (1383)، نگاهی تازه به بدیع، ویرایش سوم، تهران: ...
  • _ فردوسی، ابوالقاسم، (1381)، شاهنامه فردوسی، بر اساس نسخه مسکو، ...
  • فشارکی، محمد، (1379)، نقد بدیع، تهران: سازمان مطالعه و تدوین ...
  • محبتی، مهدی، (1386)، بدیبع نو (هنر ساخت و آرایش سخن)، ...
  • منوچهری، ابوالنجم احمد بن قوص بن احمد، (1368)، گزیده ا ...
  • مولوی، جلاالدین محمد بلخی، (1386)، کلیات شمس، بر اساس چاپ ...
  • _ _ (1387)، گزیده غزلیات شمس، به کوشش دکتر محمد ...
  • _ _ (1387)، مثنوی معنوی، دفتر دوم، شرح کریم زمانی، ...
  • نشاط اصفهانی، عبدالوهاب، (1362)، گنجینه دیوان نشاط اصفهانی، با تصحیح ...
  • نمینی، حسین .(1362)، جاودانه پروین اعتصامی .تهران: انتشارات کتاب فرزان. ...
  • واعظ کاشفی سبزواری، ملا حسین، (1369)، بدایع الافکار فی صنایع ...
  • وراوینی، سعد الدین، (1392)، مرزبان نامه، به کوشش خلیل خطیب ...
  • همایی، جلال‌الدین، (1367)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: نشر ...
  • یوسفی، غلامحسین، (1369)، چشمه روشن (دیداری با شاعران)، چاپ اول، ...
  • نمایش کامل مراجع