مبانی و آرای فقهی نکاح مسیار در فقه تسنن و امامیه
محل انتشار: همایش بین المللی حقوق و فقه اسلامی
سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 922
فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LAWJUI01_060
تاریخ نمایه سازی: 1 مرداد 1397
چکیده مقاله:
در جواز و عدم جواز این ازدواج میان فقهای اهل سنت اختلاف وجود دارد در واقع نمی توان به یقین گفت که این مسیله نکاه مسایر مشروعیت ندارد و لذا با توجه به ابتلای بخشی از جامعه سنی مذهب به آن از یک سو و آثار تربیتی منفی آن از دیگر سو، برر سی مشروعیت این ازدواج در مقایسه با شرایط و لوازم نکاح دایم و موقت، و بیان آثار تربیتی آن در مقایسه با ازدواجهای مذکور ضرورت دارد.در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته، چنین نتیجه گرفته شده ا ست که ازدواج مسیار به دلیل عدم مطابقت با ازدواج دایم معتبر از نگاه اهل سنت و امامیه و نیز تفاوت ماهوی با نکاح موقت، و نیز نداشتن دلیل جداگانه،و همچنین فتاوای مختلف در این زمینه و دیدگاه های متفاوت فقها، مشروعیت ندارد و آثار منفی تربیتی متعددی را به بار می آورد. نکاح مسیار بدون ملاک قانونی بوده و نمی تواند جایگزین نکاح های مشروع خصوصا نکاح متعه شود و یا به عنوان یک قسم از اقسام نکاح تلقی شود و جعل نکاح مسیار برای خروج از بحران ناشی از تحریم نکاح متعه بوده است که در فقه و حقوق داخلی، اصلا نوبت به چنین نکاح هایی با وجود نکاح های مشروع که تمامی نیازها را برطرف می کند، نمی رسد و نیاز ها با نکاح های مشروع خصوصا متعه برطرف می گردد. نتیجه این که، دیدگاه صایب آنست که نکاح مسیار از مستند معتبر قانونی برخوردار نمی باشد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
سیده سعیده زارعی
گروه الهیات ومعارف اسلامی-فقه و مبانی حقوق اسلامی،واحدجهرم، دانشگاه آزاد اسلامی،جهرم،ایران
عبدالحمید عارفیان
گروه الهیات ومعارف اسلامی-فقه و مبانی حقوق اسلامی،واحدجهرم، دانشگاه آزاد اسلامی،جهرم،ایران