بررسی تمثیلاتِ تئوری وحدت وجودی ابن عربی در مثنوی گلشن راز شیخ محمود شبستری
محل انتشار: ششمین همایش پژوهشهای ادبی
سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,561
فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LRC06_035
تاریخ نمایه سازی: 12 اردیبهشت 1392
چکیده مقاله:
ابن عربی یکی از عرفای بزرگ و نامدار جهان اسلام است که تئوری وحدت وجودی وی مشهور و مایه ی بحث و نفی و اثبات متاخرینش قرار گرفته و مخالفان و موافقانی داشته است.در این تئوری، وجود فقط و فقط یکی بوده و آن هم وجود حضرت حق تعالی است و غیر او عدم است و هر آنچه را که ما موجود می دانیم اعم از عالم اجساد و اجسام و نفوس و عقول در واقع ظهور و تجلی همان وجود مطلق هستند که از مرحله اطلاق به تقیید آمده اند.از آنجایی که اهل عرفان و تصوف برای بیان حقایق و معانی و معارف ناچار به استفاده از ابزاری بودند که آن مفاهیم انتزاعی را برای متعلمان و عوام، عینی و ملموس سازند به ناچار از برخی تمثیلات استفاده می کردند. در تئوری وحدت وجودی نیز برخی از این تمثیلات استفاده شده است؛ از قبیل دریا و موج و حباب، نور و سایه، نور و مشکوه و الوان مختلفه، آئینه و تصویر، و سریان واحد در تمام اعداد. ما برآنیم تا نشان دهیم تبلور این تئوری در مثنوی عرفانی گلشن رازِ شیخ محمود شبستری چگونه است و نیز اینکه تمثیلات مذکور تاچه اندازه در این مثنوی عرفانی مورد استفاده قرار گرفته است.
نویسندگان
عسگر صلاحی
استادیار دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه محقق اردبیلی
سیدمهدی صادقی
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :