حدیقهالحقیقه سنایی: پارادایم های زبان تعلیمی یا عرفانی؟

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 727

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LYRICLIT01_029

تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1395

چکیده مقاله:

سنایی را (در حدیقه) گاه ناتوان از درک حقایق عرفانی، گاه عارف کامل و گاه متشرعی اخلاق گرا دانسته اند. برای رد یا اثبات هرکداماز این آرا، راهی جز بررسی زبان سنایی در حدیقه نیست. در این جستار، اهم موضوعات عرفانی و نیز شیوه نگرش سنایی به این موضوعاتو چگونگی بیان آنها بررسی شده و این نتایج به دست آمده است:سنایی در حدیقه، درباب (تقریبا) تمام موضوعات مهم عرفانی سخن گفته است؛ اما کلامش در قریب به اتفاق موارد، تعلیمی (امر ونهی ای) است نه واجد شور و شهود و وجد.زبان سنایی در این منظومه، در وهله نخست در سطح استنادی (نقلی)؛ در وهله دوم در سطح محاکاتی و در وهله سوم در سطحتناقضی است. نمونه فراوانی از سطح استدلالی (عقلی) در حدیقه یافت نشد. این یافته ها احتمالا به این معنی است که سنایی، عرفان را بهدرس آموخته است و نه از طریق کشف و شهودهای عارفانه. شرح زندگی سنایی در تذکره ها و کتاب های تاریخ ادبیات و نیز تلفیق هجو ومدح با موضوعات عرفانی در حدیقه، به نوعی این نکته را تایید می نماید. از این رو می توان گفت حدیقه، کتابی برای آموزش شریعت وطریقت است نه کتابی عرفانی.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

مریم شریف نسب

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • -برومند، سعید (1370)؛ زبان تصوف؛ تهران: پاژنگ. ...
  • -بنی‌عامریان، مریم (1378)؛ مقایسه و تحلیل تمثیل‌های مشترک سنایی، عطار ...
  • -پورجوادی، نصرالله (1387)؛ باده عشق: پژوهش در معنای باده در ...
  • -پورنامداریان، تقی (1389)؛ رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی؛ ...
  • -حائری، محمدحسن (1379)؛ راه گنج: اصول و مبانی عرفان و ...
  • -حسینی، مریم (1382)؛ مقدمه بر حدیقه‌الحقیقه و شریعه‌الطریقه (فخری‌نامه)؛ تهران: ...
  • _ ----- (1389)؛ «مقایسه موضوعی کلیله و دمنه (بهرامشاهی) و ...
  • -سجادی، جعفر (1378)؛ فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی؛ ...
  • -سلیم‌اختر، محمد (1375)؛ هفت گفتار درباره سنایی و عطار و ...
  • -سنایی غزنوی، ابوالمجد مجدودبن‌آدم (1359)؛ حدیقه‌الحقیقه و طریقه‌الشریعه؛ تصحیح و ...
  • -شفیعی کدکنی، محمدرضا (1372)؛ تازیانه‌های سلوک؛ تهران: آگاه. ...
  • _ _ _ _ (1374)؛ «دستور زبان عرفان و عرفان ...
  • _ _ _ _ (1392)؛ زبان شعر در نثر صوفیه؛ ...
  • حطغیانی، اسحاق (1386)؛ شرح مشکلات حدیقه انتشارات دانشگاه اصفهان، چ4. ...
  • - مستملی بخاری، ابو ابراهیم اسماعیل بن محمد (1366)؛ شرح ...
  • -مورن، ادگار(1388)؛ درآمدی بر اندیشه پیچیده؛ ترجمه افشین جهاندیده؛ تهران: ...
  • -مولوی، جلال‌الدین محمد (1384)؛ مثنوی معنوی؛ به تصحیح رینولد .ا.نیکلسون؛ ...
  • نمایش کامل مراجع