CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

روان شناسی مثبت نگر: طبقه بندی توانمندی های انسان و نقش این توانمندی ها در سلامت روان

اعتبار موردنیاز: ۰ | تعداد صفحات: ۱ | تعداد نمایش خلاصه: ۵۵۰۰
سال انتشار: ۱۳۸۸
نوع ارائه: شفاهی
کد COI مقاله: MANADARI01_016
زبان مقاله: فارسی
فایل PDF حاوی متن کامل این مقاله در حال حاضر در سایت موجود نمی‌باشد.

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

متن کامل این مقاله منتشر نشده و درپایگاه سیویلیکا موجود نمی باشد.

منبع مقالات سیویلیکا دبیرخانه کنفرانسها است. برخی از دبیرخانه ها اقدام به انتشار اصل مقاله نمی نمایند. به منظور تکمیل بانک مقالات موجود، چکیده این مقالات در سایت درج می شوند ولی به دلیل عدم انتشار اصل مقاله، امکان ارائه آن وجود ندارد.

خرید و دانلود PDF مقاله

اصل مقاله (فول تکست) فوق منتشر نشده و یا در سایت موجود نیست و امکان خرید آن فراهم نمی باشد

مشخصات نویسندگان مقاله روان شناسی مثبت نگر: طبقه بندی توانمندی های انسان و نقش این توانمندی ها در سلامت روان


چکیده مقاله:

هدف مهم روان شناسی مثبت نگر، از طرفی مطالعه و تحقیق درباره چگونگی ایجاد و تداوم بخشیدن به عواطف مثبت مانند شادی، امید و اعتماد است و از طرف دیگر بهره جستن از سازمان ها، نهادها و موسساتی است که می توانند اندیشه های مثبت را در افراد پرورش دهند و تداوم بخشند. یکی از اقدامات اساسی که متخصصین فعال در این زمینه نسبت به آن مبادرت ورزیده اند، تلاش برای تدوین نوعی نظام طبقه بندی برای تشریح توانایی ها و مهارت های مثبت انسان است. نخستین طرح این طبقه بندی توسط پیترسون و سلیگمن در سال ٢٠٠٤ میلادی، تحت تاثیر و به تبعیت از راهنمای معروف تشخیصی و آماری که سال هاست توسط روان شناسان و روان پزشکان برای طبقه بندی بیماری های روانی مورد استفاده قرار گرفته، به چاپ رسید. در طبقه بندی نیروها و توانمندی ها، شش گروه از توانائی های انسان به شرح زیر شناسایی و مشخص شده است: خرد و دانایی که شامل خصوصیاتی چون خلاقیت، کنجکاوی، پذیرا بودن در برابر تجربه های نو، عشق به یادگیری و داشتن وسعت نظر می شود. شجاعت، شامل خودباوری، پایداری، سرزندگی و کمال و نوع دوستی که شامل خصلت هایی چون عشق ورزیدن، مهربان بودن و هوش اجتماعی می شود. سه گروه دیگر عدالت جویی، اعتدال و تعالی هستند. عدالت جویی در برگیرنده پدیده هایی چون رعایت حقوق شهروندی، رهبری و رعایت بی طرفی و طرفداری از حق است و اعتدال شامل بخشایش، فروتنی، آزرم و خود نظم دهی می شود. تعالی دربرگیرنده طیف گسترده ای از خصوصیات و فعالیت های انسان از جمله شوخ طبعی، قدر دانستن، امیدوار بودن و دانستن ارزش زیبائی ها و شگفتی های زندگی می باشد. در مقاله حاضر، خصوصیات این طبقه بندی تشریح و امکانات موجود برای استفاده از این روش برای بررسی و ارتقاء سلامت روان در انسان مورد بحث قرار می گیرد.

کلیدواژه‌ها:

روان شناسی مثبت نگر، طبقه بندی، توانمندی ها، سلامت روان

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
http://www.civilica.com/Paper-MANADARI01-MANADARI01_016.html
کد COI مقاله: MANADARI01_016

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
شهریار شهیدی، ۱۳۸۸، روان شناسی مثبت نگر: طبقه بندی توانمندی های انسان و نقش این توانمندی ها در سلامت روان، همایش ملی معناداری زندگی، اصفهان، اداره کل امور فرهنگی دانشگاه اصفهان، http://www.civilica.com/Paper-MANADARI01-MANADARI01_016.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (شهریار شهیدی، ۱۳۸۸)
برای بار دوم به بعد: (شهیدی، ۱۳۸۸)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مدیریت اطلاعات پژوهی

اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

مقالات مرتبط جدید

به اشتراک گذاری این صفحه

اطلاعات بیشتر درباره COI

COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.