تاثیر پرایمینگ و مدت زمان آن بر عملکرد و اجزای عملکرد شنبلیله در سطوح شوری

سال انتشار: 1390
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 918

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MAST01_1026

تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1391

چکیده مقاله:

آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در گلخانه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال 1389 اجرا شد. تیمارها پس از تجزیه خوشه ای شامل فاکتور اول (نیتروکسین، CaCl2 (4 ds.m-1+12 ساعت پرایم)، CaCl2 (4 ds.m-1+24 ساعت پرایم)، NaCl (4 ds.m-1+24 ساعت پرایم)،NaCl (8 ds.m-1+24 ساعت پرایم)، عدم تلقیح، PEG) و فاکتور دوم 4 سطح شوری (صفر، 4، 8 و 12 ds.m-1) بود. نتایج نشان داد که اثر پیش تیمار بذر بر وزن برگ، تعداد غلاف، وزن غلاف و تعداد بذر در غلاف بسیار معنی دار بود. شوری ﺗﺄثیر معنی داری بر تمامی صفات مورد بررسی به جز تعداد بذر در غلاف داشت. اثر متقابل پیش تیمار و شوری نیز بر تمامی صفات مورد بررسی معنی دار بود. نتایج کلی این آزمایش نشان داد که بیوپرایمینگ نیتروکسین از مهمترین تکنیکهای بهبود کمی و کیفی پارامترهای رشدی گیاه شنبلیله تحت شرایط نامساعد (تنش شوری) در این آزمایش بود.

نویسندگان

بهروز سمیعی

دانشجوی کارشناسی ارشد زراعت

همت الله پیردشتی

دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی

سجاد طورانی

دانشجوی کارشناسی ارشد زراعت، دانشگاه صنعتی شاهرود

مهسا میرکریمی

دانشجوی کارشناسی ارشد زراعت، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :