ارزیابی بر هم کنش پرایمینگ بذر با باکتری های محرک رشد (PGPR) وکود نیتروژن بر فیلوکرون و سرعت ظهور برگ جو

سال انتشار: 1390
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 980

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MAST01_1173

تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1391

چکیده مقاله:

به منظور ارزیابی برهم کنش کود نیتروژن و بیوپرایمینگ بذر با باکتری های محرک رشد برفیلوکرون و سرعت ظهور برگ جو، آزمایشی در سال زراعی 1389درگلخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بر روی جو رقم LB-IRAN به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار انجام شد. فاکتورهای مورد بررسی شامل چهار سطح کود نیتروژن (0، 60، 120و180 کیلوگرم در هکتار ) و تلقیح بذر با سویه های مختلف باکتری در چهار سطح (باکتری آزوسپریلیوم لیپوفروم سویه OF ، ازتوباکتر کروکوکوم استرین 5، سودوموناس و عدم تلقیح بذر با باکتری) بود. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که فیلوکرون، فاصله زمان بین ظهور دو برگ متوالی، تحت تاثیر سطوح نیتروژن، بیوپرایمینگ بذر با باکتری و اثر متقابل این دو قرار داشت. بیوپرایمینگ بذر با سودوموناس منجر به کاهش فیلوکرون و افزایش سرعت ظهور برگ ها شد. سرعت ظهور برگ ها در سطح نیتروژن180کیلو گرم در هکتار بیشتر از سایر سطوح نیتروژن بود. بالاترین سرعت ظهور برگ و تعداد برگها به ترکیب تیماری بیوپرایمینگ بذر با سودوموناس و سطح نیتروژن 180 کیلو گرم در هکتار بود. و کمترین آن به عدم پیش تیمار بذر با باکتری و عدم استفاده از کود نیتروژنه تعلق داشت. بنابراین به منظور افزایش تعداد و سرعت ظهور برگ ها به نظر می رسد بیوپرایمینگ بذر جو با باکتری سودوموناس می تواند مفید باشد.

نویسندگان

زهره بشیرزاده رئوف

دانشجوی علوم و تکنولوژی بذر دانشگاه محقق اردبیلی

رئوف سیدشریفی

استاد یار دانشگاه محقق اردبیلی

کاظم خاوازی

استاد یار موسسه تحقیقات خاک و آب تهران

محمد صدقی

استادیار دانشگاه محقق اردبیلی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • -امام، ی. و م. نیک نژاد، 1374. مقدمه ای بر ...
  • -رفیعی، م. و م. کریمی. 1377. اثر شوری بر فیلوکرون ...
  • -Cakmakct, R., M. Erat, U.G. Erdo. and M.F. Donmez. 2007b. ...
  • -Ritchie, J.T., and D.S. NeSmith. 1991. Temperature and crop development. ...
  • -Ribaudo, C.M., D.P.Rondanin. J.A. Cura. and A.A. Fraschina 2001. Response ...
  • نمایش کامل مراجع