معاونت در جرم از منظر فقه
محل انتشار: اولین همایش ملی وکالت،اخلاق،فقه و حقوق
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 4,482
فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
MAYBODLAW01_192
تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1394
چکیده مقاله:
یکی از مباحث مهم حقوق جزا در حوزه «مسئولیت کیفری»، مسئله «معاونت در جرم» است. معاونت در جرم در حقوق جزای غالب کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده و دارای احکام خاص خود می باشد. البته صرف نظر از اصل بحث معاونت در جرم، در موردجزئیات آن همچون شرایط تحقق یا مجازات معاون در نظامهای مختلف جزایی اختلاف مشاهده می شود. به طور مثال، برخی از نظام های حقوقی طرفدار نظریه «برابری» هستند که بر اساس آن مجازات معاون باید همسنگ با کیفر مباشر باشد. به صورت کلی، آمریکا و دیگر کشورهای کامنلا را میتوان در زمره طرفداران این نظریه قلمداد نمود. از دیدگاه این نظامهای حقوقی، یک فرد ممکن است بهدلیل اعمال ارتکابی دیگران مسئول شناخته شود، چنانکه گویی خود او مرتکب آن اعمال شده است. در واقع، همکاری یا شراکت درجرم ناشی از همزادی متافیزیکی با مباشر می باشد. بنابراین فعل مباشر به طرز سحرآمیزی به همکار یا شریک وی انتقال می یابد. اما درمقابل نظریه «برابری» گروه دیگری از کشورها همچون آلمان و فرانسه قرار دارند که معتقدند مجازات هر فرد باید به اندازه سهم وی در ارتکاب جرم تعیین گردد. از نظر حقوقدانان کشورهای اخیر، هر فرد مسئول و پاسخگوی اقداماتی می باشد که خود انجام داده است. بنابراین «مسئولیت کیفری ناشی از عمل دیگری» با «مسئولیت اسنادی» در حقوق جزا جایگاهی ندارد. البته در حقوق جزای ایران نیز مجازات معاون جرم بر اساس «ضابطه ذهنی» خفیفتر از مجازات مباشر است، مگر در مواردی که «معاونت به عنوان جرم مستقل» با «معاونت در حکم مباشرت» باشد که در واقع، قانونگذار در این موارد عناوین مجرمانه جدیدی را مورد «جرم انگاری» قرار داده است. به هر حال معاونت در جرم، شرایط تحقق و مجازات آن در حقوق جزای اسلام (سیاسات) نیز مورد توجه قرار گرفته است. این بحث در کتب فقها و اصولیین شیعه تحت عنوان «اعانت براثم» یا تعاون براثم و عدوان» و در کتب فقها و اصولیین اهل سنت با عنوان «قاعده سد ذرابع» مطرح شده و دارای احکام خاصی میباشد. برای بررسی دقیق معاونت در جرم یا گناه در حقوق جزای اسلام یا همان اعانت براثم، باید علاوه بر ارائه تعریف و طرق ارتکابی آن، به مطالعه این مسئله در آیات و روایات پرداخته و به نظریه فقها و اصولیین در این زمینه توجه نمود. در این نوشتار به اجمال معاونت در جرم، مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
اکبر خلیلی چرمهینی
دانشجوی کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان
فاطمه قادری
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :