تقصیر و عاریت در تربیت دینی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 464

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MAYFARHANG01_018

تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1395

چکیده مقاله:

تردیدی نیست که تربیت انسانهای فرهیخته و تحول برانگیز، با روش های سنتی و تحمیلی و معلم محور، که بر مبنای یکسان نمودن متربیان و بی توجه ی به تفاوت های فردی آنان پایه گذاری شده، محقق نمی شود. آسیب های تربیتی که هم اکنون از ساختار و روش های حاکم بر نظامهای تعلیم و تربیت ناشی می شود به این سبب است که منابع تربیت را در بیرون از فرد به صورت تلقینی و عاریهای جست و جو می کند و در همان مرحله هم باقی نگه میدارد. چنین تربیتی، منجر به شکست خواهد بود، چرا که از بیرون و توسط مربی بر متربی تحمیل می شود و با فطرت و خواسته های درونی فرد هماهنگ و سازگار نیست و حتی اگر پذیرفته شود، بصورت امری صوری و عاریه ای درمی آید، نه درونی ونهادینه شده. اما در مقابل تربیت عاریهای، تربیت فعال یا درونی است که به فضایل پایدار و اخلاق اصیل و مصون از آسیبهای بیرونی تبدیل می گردد، چرا که از سرشت فرد سرچشمه می گیرد و سرمنشاء آن فطرت و طبیعت آدمی است. در این سبک تربیتی، اگر هم آموزش و تعلیمی وجود دارد، باید در جهت یاری دادن به مخاطب برای چگونگی کشف آن از درون خود باشد، نه این که فراوردههای آموزشی و تربیتی از بیرون و به طور آماده در اختیار او گذاشته شود این تربیت یک تربیت بدلی، عاریهای و تصنعی نیست بلکه تربیت طبیعی، خودانگیخته، پایدار و درونی است و مشخصه آن شور و طرب و نشاط متربی برای یادگیری و تعادل یابی معلومات است. مقاله حاضر، با درک اهمیت این موضوع و با محوریت نیایش عارفانه امام کاظم(ع) که: اللهم لا تخْرجنی من التقصیر و لا تجعلنی من المعارین. «خدایا مرا از مدار تقصیر (احساس نقصان و احساس خلآ و نیاز) خارج مکن و مرا از افراد عاریهای قرار مده.» ضمن تشریح نقش تقصیر و عدم تعادل در عطش آفرینی متعلمان برای خودیادگیری، به تبیین آسیبهای تربیت عاریتی پرداخته و در ادامه ضرورت های تربیت طبیعی را در مقابل تربیت عاریتی بیان خواهد نمود. پایان بخش این نوشتار، ارائه گزاره های تجویزی جهت تحقق هر چه بهتر تربیت طبیعی و طربناک در آموزش و پرورش کشورمان می باشد.

نویسندگان

محمد اکبرنژاد

دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، مدیر دبیرستان استعدادهای درخشان و مدرس دانشگاه فرهنگیان یزد

اعظم کریمی

کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان - مدیر دبستان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • - ابوترابیان، محمدرضا(1386). پرورش نسل خلاق در ایران، جلد 1و2. ...
  • - اسکندری، حسین(1337). برنامه درسی پنهان . تهران: انتشارت نسیما. ...
  • - اسمیت، فیلیپ (1388). ذهنیت فلسفی درمدیریت آموزشی. ترجمه دکتر ...
  • - کرنژاد، محمد(1393). "آموزش و پرورش خردگرا، مستلزم اصلاح برنامه ...
  • - السون، متیو اچ _ مقدمه ای بر نظریه های ...
  • - جویس، بروس و مارشا ویل و امیلی کالهون (1). ...
  • - خنیفر، حسین (987). آموزش پودمانی از نظریه تا کاربرد ...
  • شریف، مصطفی 139). برنامه درسی، گفتمان نظریه، پژوهش و عمل، ...
  • شریف، مصطفی _ درسی، گفتمان نظریه _ پژوهش و عمل، ...
  • _ شریعتمداری، علی (1374). رسالت تربیتی و علمی مراکز آموزشی. ...
  • شعبانی, حسن (1392). روش تدریس پیشرفته؛ آموزش مهارتها راهبردهای تفکر. ...
  • -لوننبرگ، فرد(1390). برنامه ریزی درسی، تحلیل و بهسازی تدریس . ...
  • - مورن، ادگار (1384). جهانی شدن و آموزش. ترجمه حمید ...
  • میلز، _ و پرورش و روح، ترجمه درقلی قورچیان. تهران: ...
  • نمایش کامل مراجع