بررسی فلسفه ایده آلیسم در وادی عین و ذهن

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 17,946

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MPCONF01_077

تاریخ نمایه سازی: 14 آذر 1394

چکیده مقاله:

ایدهآلیسم، که در زبان فارسی غالبا به اصالت تصور و آرمانگرایی ترجمه شده است، پدیدهها را براساس ایدهآل یا آنچه به روح و تصور نسبت داده میشود، تفسیر و توجیه میکند. ایدهآلیسم، عقل یا ذهن و روح را مقدم بر ماده میداند. این نظریه معتقد است که واقعیت بیش از آنکه به نیروهای مادیبستگی داشته باشد، در پندارها، فکر، ذهن و خود فرد است. نقطه یا هستهی مرکزی این فلسفه، آگاهی شخصی از خویشتن است و آن را مهمترین حقیقتدر تجربهی فرد میداند که پیوسته رو به کمال است. پس ایدهآلیسم، عقل را یک جوهر ساخته و پرداخته و ثابت نمیداند، بلکه معتقد است که ذهن در واقع یک جریان یا فرآیند است. طرفداران این نظریه، واقعیت را فکری میدانند که در ذهن ماست نه در دنیای فیزیکی خارجی. آنها به تئوری بههمپیوستگی حقیقت که میگوید، یک فکر در صورتی حقیقت است که جزئی از نظام افکار ما را تشکیل دهد، تأکید میکنند. همچنین، اینان بیشتراستدلال قیاسی را مورد توجه قرار میدهند و کمتر به حواس و روش عقلی توجه دارند. ایده آلیسم در قلمرو فلسفه، به دو معنای مهم به کار می رود: یکیایده آلیسم عینی یا مابعدالطبیعی که در برابر طبیعت گرایی قرار می گیرد و دیگری ایده آلیسم ذهنی یا معرفت شناختی که در برابر رئالیسم معرفت شناختی قرار می گیرد. ایده آلیسم در معنای نخست عبارت است از قول به تقدم روح بر ماده یا اصالت روح و وجود وهمی جسم و در معنای دوم حاکی از نفی وجود مادی متعلقات شناخت حسی است. یکی از مسائل مورد توجه مسئله شناخت بود که در آن دو دیدگاه اصلی در برابر هم قرار دارند: یکی رئالیسم که وجود مابازای ادراکات حسی را در خارج می پذیرد و شناخت حسی را کاشف از خارج می داند؛ و دیگری ایده آلیسم ذهنی که منکر این امر است.

نویسندگان

عبدالرضا قهرمانی

دانشجوی دوره دکتری رشته مدیریت رسانه ای دانشگاه تهران، پردیس بین الملل کیش

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابراهیم‌زاده، عیسی؛ فلسفه‌ی تربیت، تهران، دانشگاه پیام نور، 1383، چاپ ...
  • رنه دکارت، نویسنده: دانیل گاربر، ترجمه: بهنام خداپناه، .1392 ...
  • شعاری‌نژاد، علی‌اکبر؛ فلسفه‌ی آموزش و پرورش، تهران، سپهر، 1374، چاپ ...
  • شفیلد، هری؛ کلیات فلسفه‌ی آموزش و پرورش، ترجمه غلامعلی سرمد، ...
  • فلسفه‌ی تربیت، پیشین، ص .78 ...
  • فلسفه‌ی آموزش و پرورش، پیشین، ص .283 ...
  • کاپلستون، فردریک. تاریخ فلسفه. ج. نخست. ترجمه جلال‌الدین مجتبوی. تهران: ...
  • کانت، ایمانوئل. سنجش خرد ناب. ترجمه. ش. ادیب‌سلطانی. تهران: امیرکبیر، ...
  • کانت، ایمانوئل. تمهیدات : مقدمه‌ای برای هر مابعدالطبیعه آینده که ...
  • نظریه پردازان و مشاهیر مدیریت تالیف دکتر علی اکبر فرهنگی ...
  • [13] E. F. Kaelin, Heidegger's Being and Time a Reading ...
  • [14] Godel, Kurt. (1990a) "A Remark abot the Relationship between ...
  • [15] Husserl, Edmund, Ideas, General Introduction o pure phenomeno logy ...
  • [16] In S. Feferman et.a (Eds). Godel's Collected Works vol.3. ...
  • [17] Paul Ricoeur, "The Critique of Subjectivity and Cogito in ...
  • [18] "Some CObservations about the Relationship between Theory of Relativity ...
  • https : /fa. wi kipedi a.org/wiki/ ...
  • نمایش کامل مراجع