زاده ی اضطراب جهان (نگرش و مروری بر رمانتیسم در شعر معاصر ایران)

سال انتشار: 1389
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,906

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MYTHICAL01_014

تاریخ نمایه سازی: 9 بهمن 1392

چکیده مقاله:

؛ رمانتیک از آغاز اصولا در نقد هنر ی جایگاهی نداشت و تنها به دیدگاهی اطلاق می شد که بر نقش عاطفه و تخیل در آثار هنری تاکید داشت . ورود این اصطلاح به فضای ادبی از حدود سال 1797 و با تاملات فردریش شلگل آغاز می شود و سپس در کشورها و مواضعدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. اما شروع این مکتب مقدم ه ای دارد که بعدها با نام پیش رمانتیسم معروف می شود، یعنی دوره ای انتقالی که از پس کلاسیسم اتفاق می افتد و اندک اندک به رمانتیسمی تمام عیار منتهی می شود با شاعرانی چون : شاتوبریان، مادامدواستال، لامارتین، آلفرددووینی، ویکتور هوگو، آلفرد دوموسه، گوته، شلی، لرد بایرون، ویلیام بلیک، لرمانتف و ...دوران مدرنی که رمانتیسم در آن اتفاق می افتد از طرفی دوران تعارض ها و تناقض های بی شماری هم هست چرا که طبقه ی بورژوا به عنوان متولیان این مکتب هم از کلاسیک و شکوه و جبروت آن دل کنده اند و هم به دست آورد و ساحل نج اتی هم نرسید ه اند . نتیجه یاین موقعیت تنهایی و یاس است و مرگ اندیشی و بدبینی به تمام ساز و کار جهان. ورود تفکر رمانتیکی به ایران از اواخر عهد قاجار و اوایل مشروطیت آغاز می شود آن هم با اولین ترجمه هایی که از آثار شاعران و نویسندگان غربی صورت می گیرد . نقش نشریاتاین دوره در آشنایی شاعران و نویسندگان ایرانی با این منابع غنی و ارزشمند نقشی است انکار ناکردنی. منتها بدیهی است که در مشروطه به واسطه ی غلبه ی جو انقلابی گری تفکر رمانتیکی (که درون گرا و یاس آلود است ) چندان وزنی ندارد و تنها در اواخر مشروطیت است که باشکست این جنبش زمینه ی اجتماعی برای شکل گیری و رواج این اندیشه شکل می گیرد آن هم در آثار کسانی چون عارف قزوینی، میرزاده ی عشقی و سرانجام نیما یوشیج. بدیهی است که هرگز نمی توان انتظار داشت رمانتیسم همان گونه که در غرب شکل می گیرد و پیش می رود در ایران هم اتفاق بیفتد چرا که هر کشوری شرایط اجتماعی و تاریخی خود را دارد اما بررسی شعر معاصر فارسی نشان می دهد که اشتراکاتی میان رمانتیسمغربی و نوع ایران یاش وجود دارد و این امر البته نافی وجوه متعارض نخواهد بود. اما شاید بتوان گفت که آغاز رسمی این مکتب در شعر نو فارسی از اوایل دهه ی 1330 رقم می خورد و آن هم با شخصیتی چون فریدون توللی با درج این نکته که در آثار پراکنده ای هم بارقه هایی از این تفکر و رویکرد می توان سراغ گرفت، کسانی چون ملک الشعرای بهار، خانلری و حتی نیما (که افسانه ی او را مانیفست شاعران رمانتیک خوانده اند). شعر رمانتیک با رنگ و بوی ایرانی اش در فضای ادبی ایران سیر خود را آغاز می کند و پیش می رود و در مقطع مهمی چون کودتای 28 مرداد 1332 و شکست نهضت مردم و گسترش فضای اختناق و سرکوب در کشور و یاس و دلمردگی اهل فکر و قلم به اوج خود می رسد، در آثار شاع رانیچون: فریدون توللی، اسماعیل شاهرودی، گلچین گیلانی،سیروس مشفقی ،منوچهرآتشی، فریدون مشیری، حمید مصدق، فروغ فر خ زاد (شعرهای آغا زین)، نادر نادرپور، سهراب سپهری، شفیعی کدکنی، حسن هنرمندی ، احمد رضا احمدی،محمد زهری، اسماعیل خویی،محمود کیانوش ، منصوراوجی ، م . آزاد ، محمد علی اسلامی ندوشن ، مهدی سهیلی ،م .آزرم، شفیعی کدکنی، نصرت رحمانی، اخوان ثالث ، هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی و .... منتها بدیهی است که سیر این رمانتیسم بسته به شاعر و مقطع تاریخی اش گاه به سوی تغزلی صرفمیل کند و گاه به سوی مسائل اجتماعی و گاه یاسی فلسفی و....

نویسندگان

بهزاد خواجات

دکترای ادبیات فارسی – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماه شهر)

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • داد، سیما. 1383. فرهنگ اصطلاحات ادبی، چ2، تهران: مروارید، ص ...
  • رحیمی، مصطفی (دکتر میترا). _ رئالیسم در ادبیات، چ3، تهران: ...
  • سید حسینی، رضا. 1365. مکتب‌های ادبی ج1، چ2، تهران: زمان ...
  • شفیعی کدکنی، محمد رضا. 1359. ادوار شعر فارسی، چ1، تهران: ...
  • ر.ک -ه زرقانی، مهدی. 1383. چشم انداز شعر معاصر ایرانی. ...
  • حمیدیان، سعید. 381. داستان دگردیسی، روند دگرگونی‌های شعر نیما یوشیج، ...
  • آشوری، داریوش. 1387. ما و مدرنیت، چ4، تهران: صراط، ص ...
  • جعفری، مسعود. 1388. سیر رمانتیسم در ایران، چ1، تهران: مرکز، ...
  • گامین، گ.گ. 1357. عارف شاعر مردم، ترجمه‌ی غلامحسین متین، چ1، ...
  • شعر «افسانه‌»ی نیما اولین بار در این روزنامه به چاپ ...
  • آرین‌پور، یحیی. 1372. از صبا تا نیما، ج2، چ4، تهران: ...
  • کریمی حکاک، احمد. 1384. طلیعه‌ی تجدد در شعر فارسی، چ1، ...
  • نیما یوشیج. 1383. مجموعه‌ی کامل اشعار، به کوشش سیروس طاهباز، ...
  • ضیاء الدینی، علی. 1389. جامعه‌شناسی شعر نیما، چ1، تهران: نگاه، ...
  • ناتل خانلری، پرویز. 1370. ماه در مرداب، چ2، تهران: معین، ...
  • ر. ک -» توللی، فریدون. 1333، رها، چ2، تهران: امیرکبیر ...
  • امین بر، قیصر. 1383. سنت و نوآوری در شعر معاصر، ...
  • شمس لنگرودی، محمد. 137. تاریخ تحلیلی شعر نو، ج1، چ2، ...
  • مجموعه‌ی آثار منظوم و منثور فریدون توللی با بافت و ...
  • براهنی، رضا، 1347. طلا در مس، چ2، تهران: زمان، ص ...
  • مختاری، محمد. 1377. انسان در شعر معاصر، چ1، تهران: توس ...
  • قهرمان، دل آرا. 1388. نگرشی به مشرب باطنی اسلام و ...
  • نمایش کامل مراجع