تعهد انسانی و اجتماعی در شعر معاصر (مطالعه مورد پژوهانه: نیما یوشیج)

سال انتشار: 1389
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,505

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MYTHICAL01_023

تاریخ نمایه سازی: 9 بهمن 1392

چکیده مقاله:

ارزش انسان ها به میزان احساس درد و تعهد آنان در قبال دیگران است، نیما یوشیج شاعری در حد اعلای این احساس انسانی است . شعر نیما به شدت رنگ انسانی، اجتماعی دارد، و این امر در جای جای دیوان او هویدا است . اگر چه نام او، همواره با شعر نو فارسی به اذهان تداعیمیشود. اما آنچه بر شعر وی مهر جاودانی زده، بیشتر از ابداع سبک او، حضور پر رنگ دغدغه های انسانی، اجتماعی در شعر او است . دردها و رنج هایی که به گونه ای درتار و پود شعرش تنیده شده است که دل و جان مخاطب را تسخیر خود می کند . و همین احساس انسانیاوست که او را در کنار مردم قرار داده به طوری که هرگز زبان به مدح و ستایش حاکمان زمانه نیالوده و تن به ذلت و خواری نمی دهد.احساس تهعد در برابر جامعه، و تنگی قافیه در شعر سنتی برای بیان حقایق، وی را به سوی خلق اسلوبی نو در شعر، و استفاده از زبان نماد سوق داده است، تا بتواند بخشی از درد های درونی خود را باز گوید . به عنوان مثال، کاربرد نمادین واژه شب با ذکر صفاتی چون : «شب شوم وحشت انگیز»، «دندان اژدهاست در کام شب نه صبح»، « شب تیره»، «شب سرد»، «شوریدگان این شب تاریک»، «اندوهنکا شب»، «چرکین شبی تیره»، «شب عبث کینه بدل می جوید»، «چه شب موذی و گرمی و دراز»، «شب وحشتزا»، «دندانه فرتوت شب»، «زندان شب تیره». در شعر او، حاکی از میزان وسعت درد و رنجی است که تمام وجود او را فرا گرفته است . بسامد بالای کابرد این واژه، همراه با این صفات، تصویری واقعیاز جامعه ی آن روز است و روح پر تلاطم شاعر به خوبی نش ان می دهد. اما از سوی دیگر، شعر نیما پیوسته عرصه ی رویارویی بین امید و نا امیدی است، و او هرگز تسلیم تیرگی نشده، پیوسته در پیش روی خود، نور کم سویی می بیند که به آن امید بسته است، و لذا در مقابل این شب تیره، به صبحی دل سپرده که گاهی نوید آمدنش را می دهد . کاربرد واژگانی چون: «چون صبح رو ی می گشاید مهر»، «صبح چون رو ی گشود»، « صبح خندان»، «صبح تابناک»، « کلید صبح»، «صبح روشن»، «روشن آرای صبح نورانی»، «ظلمت رو در گریز از صبح»، «صبح دلکش»، « صبح نزدیک شده ست». نشانی از این امیدواری است. اما در مجموع میتوان گفت: نیما غالباً پریشان است، چون جامعه او آشفته و اطرافیانش پریشان حال هستند، و دغدغه های چنین اوضاعی، هرگز نمی گذارد شاعر احساس آرامشی داشته باشد: «یک شبی تنها بدم درکوهسار / سر به زانوی تفکر برده پیش/ محو گشته در پریشانی خویش.»

کلیدواژه ها:

نیما ، نماد شب ، نماد صبح ، امید ، نا امیدی ، دغدغه انسانی و اجتماعی

نویسندگان

علی سلیمی

دانشیار گروه عربی دانشگاه رازی کرمانشاه

مهدی مرآتی

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته عربی دانشگاه رازی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • - آل احمد، جلال؛ (1370هش)، هفت مقاله، چ3، انتشارات ایر ...
  • - اخوان ثالث، مهدی؛ (1376هش)، بدعتها و بدایع نیمایوشیج، انتشارات ...
  • - انزابی نژاد، رضا؛ فرود و فراز شعر نیما در ...
  • - جعفری، مسعود (1384ه ش)، نیمای رمانتیک، مجله ادبیات و ...
  • -روزبه، محمد رضا (1383هش)، شعر نو فارسی شرح، تحلیل، چ1، ...
  • - شفیعی کدکنی، محمد رضا (1380) ادوار شعر فارسی، از ...
  • _ _ _ _ _ _ _ _ (1376ه ش)، ...
  • - علوی مقدم، مهیار؛ (1384ه ش)، بررسی تطبیقی باز آفرینی ...
  • _ مهاجرانی، عطاء الله؛ (1375ه ش)، افسانه نیما، چ1، اتشارات ...
  • - میر انصاری، علی؛ (1375ه ش)، اسنادی درباره نیمایوشیج، چ1، ...
  • -نیما یوشیج، علی اسفندیاری (1368هش)، درباره شعر و شاعری، گردآوری، ...
  • _ _ ----- (1375) مجموعه کامل اشعار نیما (گردآوری و ...
  • _ _ (1376ه ش)، عطا و لقای نیمایوشیج، انتشارات زمستان، ...
  • نمایش کامل مراجع