مکملیت دو جنس زن و مرد در اصل خلقت انسان از نگاه قرآن کریم با رویکرد تحلیلی به دیدگاه علامه طباطبایی (ره)

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,357

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NAHC01_088

تاریخ نمایه سازی: 29 فروردین 1397

چکیده مقاله:

خلقت انسان یکی از مسایل و موضوعات مهمی است که در قرآن کریم بدان پرداخته شده است. قرآن کریم دربیان اصل خلقت، تفاوتی بین زن و مرد قایل نشده و اصل روند خلقت را برای هر دو جنس به یک سیاق بیانفرموده است. در این میان نظریه های متفاوتی در زمینه سهم داشتن هریک از زن و مرد در اصل پروژه خلقتوجود دارد که بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی ره نظریه مکملیت دو جنس مورد قبول و تایید قرار گرفته ودرذیل آیات متعدد از سوره های مختلف، به تبیین آن پرداخته اند. در این مقاله ضمن محور قرار دادن نقطه نظراتعلامه بزرگوار در تفسیر شریف المیزان، سه نکته محوری در ارتباط با نظریه ایشان را بررسی و تحلیل می کنیم:ویژگیها و اقتضایات خلقت زن، مکملیت دو جنس زن و مرد در اصل خلقت، و شان وجایگاه زن بر اساسمکملیت او در خلقت. در پایان این تحلیل و تحقیق، و همچنین پس از بررسی تطبیقی برخی دیدگاه هایمفسرین معاصر، به آن نتیجه می رسیم که از نظر و دیدگاه علامه که برگرفته از انوار و معارف قرآنی است،خلقت زن دارای ویژگیها و امتیازاتی است که قطعا در کمال بخشیدن به اصل خلقت انسان و کامل نمودن روندخلقت لازم و ضروری است. و بر اساس همین برخورداری از امتیازات و ویژگی های انحصاری است که شان ومنزلت ویژه و منحصر به فردی برای وی ترسیم شده و از جایگاه ممتاز و متعالی نیز برخوردار می باشد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

آمنه قاسمی

کارشناس ارشد قرآن و حدیث، دانشکده اصول الدین، قم

سیدمحمدرضا حجازی

مدیر گروه الهیات دانشگاه اخلاق و تربیت

رحمان عشریه

استاد یار دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم قم