بررسی نقوش دوران اسلامی ،میراث باستان شناسی ایران، جایگاه آن در معماری اسلامی و امروز
محل انتشار: اولین همایش ملی باستان شناسی ایران
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,093
فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCAI01_062
تاریخ نمایه سازی: 14 مرداد 1394
چکیده مقاله:
معماری ایرانی از قدیمی ترین دوران تا به امروز با جهان بینی و رویکردی اصولی تداوم خود را حفظ کرده است.فرهنگ ایرانی اسلامی از دوران باستانی تا زمان اسلامی و امروزه دارای اصول و مبانی معنوی بوده و همواره رو به معنای آن جهان داشته است.از این رو معماران در کلیه دوران دست به خلق آثاری زده اند که گویی جاودانه اند و به کلیه دوران تعلق دارند.در این میان نقوش ایران نیز با غنای فرهنگ اسلامی پدید آمده اند که آن ها را می توان بر روی انواع مصالح از جمله کاشی ، آجر ، چوب ، سنگ ، کاغذ و ... مشاهده کرد.گنجینه نقوش اسلامی هدیه تمدن ایرانی است که برای غنی سازی فرهنگ های مختلف از گذشته تا به امروز در تلاش است.در این مقاله که نوعی تحقیق تاریخی ، موردی است،جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای ومیدانی انجام شده است که در ابتدا به معرفی هنر اسلامی ومعماری اسلامی وجایگاه آن در ایران می پردازد و سپس به طور خاص به معرفی وبررسی نقوش وتزیینات در معماری ایرانی ودر اخر اثر گذاری آن بر روی معماری زمان خود وآنچه به غنای معماری امروزه افزوده است، می پردازد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
شهروز چمن فر
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری داخلی، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :