سیر از مکان تا لامکان (بررسی نقش حرکت، سیالیت و سکون در زیبایی شناسی معماری اسلامی ایران )

سال انتشار: 1389
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 5,772

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCCIAU01_036

تاریخ نمایه سازی: 3 دی 1388

چکیده مقاله:

روح هنر ایرانی، تجلی حق و حقیقت در علم اسلامی است. هنرمند مسلمان، صورت های خیالی را بسان واسطه ای برای پرواز شکوهمند روحی خود به عالم معانی ناب به کار می گیرد و از قابلیت های زبان رمز و نماد، حسن بهره را می برد.هستی و بودن، کمال را میطلبد، زیرا هر بودی در لحظه پدید آمدن ناقص است. هر عنصری در پی کمال است. هنر معماری ایران نیز همواره میکوشد تا روح را در زیباترین گونه ممکن و در بستری از عواطف زلال انسانی به حقیقت عالم متصل کند. سیر و سیاحت در خزاین غیبی و در نهایت اتصال به اصل، نیازمند «طی طریق» است. در فرایند پایان ناپذیر حیات، حرکت دائمی به سوی کمال مطرح است و نه انجام رساندن کاری و یا اتمام اثری. به انجام رسانیدن کار به معنای از حرکت افتادن جریان زندگی است. اصل طی طریق، در تمامی هنرهای اسلامی به وسیله نمایش حرکت و سیالیت در عناصر آن به وضوح قابل مشاهده است. در هنر معماری اسلامی ایران نیز حرکت و پویش یکی از اصول اساسی تعریف می شود که از اصل هستی شناسی خویش یعنی حرکت همیشگی و تکامل هستی از یک کیفیت مادی به کیفیت روحی نشات میگیرد. ناگفته پیداست آنچه در حکمت هنر اسلامی، هنر نامیده میشود، جمع میان صورت و معناست. صورت ظاهری اصل حرکت، در عواملی چون پیوستگی، تداوم، نواخت یا ریتم در زمان ، تکرار، هندسه، سلسله مراتب، شفافیت، ساختار سایه و روشن و ... تجلی می یابد.از این رو این مقاله بر آن است تا جنبه های مختلف عامل حرکت و سیالیت را در عناصر مختلف معماری ایرانی و تاثیرات آنرا در سازماندهی فضایی شهری در مقیاس های مختلف بررسی نماید. اما باید همواره به یاد داشته باشیم که نزدیک شدن به پاسخ این سوالات تنها به خواسته ما در جایگاه پرسشگر وابسته نیست، بل پیامی است برآمده از خود این معماری. مواجهه همه جانبه با این پرسش ها وابسته به تداوم در پرسشگری و نیازمند گشوده ماندن این روند به مثابه راه تفکر است.

نویسندگان

ایلقار ستاری رئوف

کارشناس ارشد معماری ، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر

حامد عظیمی

کارشناس ارشد معماری ، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آنتنیادس، آنتونی سی (1381)، بوطیقای معماری، ترجمه احمدرضا آی، انتشارات ...
  • اردلان، نادر، بختیار، لاله (1380)، حس وحدت، ترجمه حمید شاهرخ، ...
  • استرلین، هانری (1377)، دایره المعارف معماری ایرانی، ترجمه‌ی نادر روزرخ، ...
  • باوندیان، علیرضا (1382)، حکمت هنر اسلامی، انتشارات شاملو ...
  • بلیلان، لیدا، 1387، رساله دکتری " نقش فضاهای بینابین در ...
  • توسلی، محمود (1381)، اصول و روش‌های طراحی شهری، انتشارات دانشگاه ...
  • حائری، محمد رضا (1375)، خانه های ایرانی در مسیر ویرانی، ...
  • دیباج، موسی، (1384)، فضای نور و معماری نور، مجله باغ ...
  • سلطانزاده، حسین (1372)، فضاهای شهری در بافت تاریخی، تهران، دفتر ...
  • شایان و قاری‌پور، حمیدرضا و محمد (1382)، بررسی تطبیقی مفاهیم ...
  • گروتر، یورگ کورت (1383)، زیبایی‌شناسی در معماری، ترجمه جخانشاه پاکزاد ...
  • صارمی، علی‌اکبر (1376)، ارزشهای پایدار در معماری ایران، انتشارات میراث ...
  • هاشمی، سیدرضا (1374)، معماری ایران در سخن چهار نسل از ...
  • نمایش کامل مراجع