بررسی مدیریت پسماندهای بیمارستانی در بیمارستانهای استان گلستان در سال 1385

سال انتشار: 1386
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,351

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCEH10_107

تاریخ نمایه سازی: 25 مرداد 1388

چکیده مقاله:

پسماندهای بیمارستانی یکی از معضلات بهداشتی است که به دلیل دارا بودن عوامل خطرناک ، سمی و بیماریزا از حساسیت خاصی برخوردار است . مدیریت صحیح این مواد نقش مهمی در کنترل آلودگی محیط زیست و میزان بروز عفونتهای بیمارستانی دارد زیرا مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که در اثر تماس با سر سوزن مصرف شده احتمال آلوده شدن شخص به ویروس هپاتیت C,B,HIV به ترتیب 30% ، 1/8% و 0/3% وجود دارد. لذا مدیریت این مو ا د و ارائه پیشنهاد برای استانداردسازی آن مطابق رهنمودهای وزارت بهداشت و WHO بسیار مهم می باشد. این مطالعه از نوع مشاهده ای توصیفی می باشد که نتایج آن از طریق تکمیل چک لیست بدست آمده است . چک لیست ها درطی 3 ماه از دی الی اسفند 1385 با مراجعه حضوری به کلیه بیمارستانها در یک نوبت تکمیل گردید . در بیمارستانهای استان فرایندهای تفکیک ، حمل و نقل ، نگهداری موقت پسماندها در داخل بیمارستان به ترتیب با میانگین 89% ، 73% و 72 % و فرایند دفع نهایی پسماندهای بیمارستانی در خارج از بیمارستان با میانگین 57% از حد متوسط وزارت بهداشت بالاتر بوده است . ارزیابی مدیریت پسماندهای بیمارستانی نشان داد که در بیمارستانهای استان فرایندهای مدیریت پسماندها از شرایط نسبتا خوبی برخوردار است ولی به دلیل عدم استفاده از تکنیک ها و تجهیزات پیشرفته ، تهدید خطرات مرتبط با پسماندهای بیمار ستانی در استان وجود دارد .

کلیدواژه ها:

پسماندهای بیمارستانی / مراکز آموزشی درمانی / مدیریت پسماندهای بیمارستانی

نویسندگان

علی شهریاری

کارشناس ارشد بهداشت محیط و سرپرست گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهد

شاهین نوشین

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان

جعفر خلیلی

کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :