انرژی یکی ازمهمترین عاملهای توسعه و جزء اصلی تولید است. درکشورایران به دلیل دسترسی به این منابع وفراوانی آنها وصرف ارزان بودن هزینه تمام شده آن، تا کنون به جز برنامه هدفمندی یارانهها اقدام اساسی دیگری انجام نگرفته است. متاسفانه درمراکز عمومی مثل خوابگاه های دانشجویی از آنجایی که افراد شخصا پرداخت هزینهها را بر عهده ندارد انرزی به شیوه مناسب مدیریت نمیگردد در این پژوهش میزان مصرف انرژی در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و ارائه
راهکارهای مدیریتی مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روشها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی-مقطعی است که در آن میانگین مصرف
حاملهای انرژی (آب، برق و گاز) دردوخوابگاه دانشجویی دختران (170 نفر) و پسران (170 نفر) دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 91-90 مورد بررسی قرار گرفت. برای محاسبه سرانه مصرفی هریک از حاملها کارکرد کنتورهای (آب، برق و گاز) در سه ماه دی، بهمن و اسفند به عنوان نماینده فصل سرما و سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد به عنوان نماینده فصل گرما با فاصله زمانی 24 ساعت در روز به طور مداوم ثبت شد. داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS آنالیز و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج و بحث: نتایج بدست آمده نشان داد که میزان سرانه مصرفی آّب، برق و گاز در خوابگاه پسرانه به ازای هر نفر به ترتیب 132 لیتردرروز،2.6 کیلو وات درروز و 0.4 متر مکعب در روز و در خوابگاه دخترانه به ترتیب 73 لیتر در روز،0.6 کیلو وات در روز و 0.9 متر مکعب در روز بود. به طور کلی میزان سرانه مصرفی در بین دانشجویان نسبت به عامه مردم کمتر میباشد که از جمله دلایل آن محدود بودن امکانات رفاهی موجود در خوابگاه های دانشجویی و همچنین دسترسی سخت افراد به این امکانات میباشد، از آنجایی که این تحقیق در قشر تحصیل کرده جامعه صورت گرفته است میزان آگاهی و نگرش دانشجویان در مورد این منابع انرژی تجدید ناپذیر میتواند در بهینه سازی مصرف
حاملهای انرژی حائز اهمیت باشد.نتیجه گیری: علی رغم مصرف کم انرژی در خوابگاه های دانشجویی نسبت به جامعه میتوان با یک مدیریت صحیح میزان مصرف انرژی را به طور چشمگیری کاهش داد. از جمله اقدامات ساده به منظور کاهش مصرف آب، بهینه سازی مصرف برق و گاز به ترتیب استفاده از شیرهایی الکترونیک یا پدالی، استفاده از لامپهای کم مصرف و تایمری، عایق بندی اصولی شوفاژخانه و نصب شیرهای تنظیم حرارت شوفاژ در اتاقها میباشد.