بررسی تاثیر شیفتهای کاری بر عملکرد جنسی زنان پرستار شهر تهران در سال 1384

سال انتشار: 1384
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 4,252

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCFSP02_144

تاریخ نمایه سازی: 25 شهریور 1392

چکیده مقاله:

بیشتر پرستاران دارای نوبتهای کاری مختلف می باشند. کار کردن در ساعات غیر از ساعات استاندارد کاری می تواند مشکلات زیادی از جمله: اختلال در سلامت, اختلال در ارتباط وی با خانواده و جامعه ,برای پرستاران ایجاد کند. یکی از مهمترینمشکلات فرد, اختلال در عملکرد جنسی می باشد بعد از یک نوبت کاری در غیر از ساعات استاندارد فرد زمان کمی برای بودن با همسرش را دارد, ارتباط صمیمانه کمتری با همسرش برقرار می کند, خسته است و تحریک پذیر , زمان کمتری برای روابط جنسی دارا می باشد, همه این موارد بر رضایت جنسی فرد تاثیر دارد و سبب اختلالات جنسی بیشماری از جمله انزال زودرس در مردان,کاهش لیبیدو و آنورگاسمیا در زنان می شود. بدین منظور پژوهشگران بر آن شدند تا به بررسی تاثیر شیفتهای کاری بر عملکرد جنسی زنان پرستار شهر تهران در سال 1384 بپردازندتحقیق با طراحی به روشcross sectionalدر پرستاران شاغل در شهر تهران، انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود و دارای دو بخش : بخش اول اطلاعات دموگرافیک و بخشدوم سطح عملکرد جنسی را می سنجید، بود. پرسشنامه را زنان شخصأ تکمیل کردند. جهت اعتبار ابزار از اعتبار محتوی و برای پایایی از آزمونTest re test استفاده شده است. پژوهش بروی 100 پرستار شاغل در شهر تهران نشان داد، از نظر میزان عملکرد جنسی 26 درصد در حد خوب ، 71 درصد در حد متوسط و 3 درصد در حد ضعیف بودند.از نظر رضایت جنسی 20 درصد رضایت داشتندو 80 درصد رضایت نداشتند. 18 درصد در شیفت صبح، 13 درصد در شیفت عصر، 37 درصد در شیفت شب و 32 درصد شیفت در گردش بودند. 56 در صد همسر پرستاران از تداخل شیفتهای آنها با روابط جنسی شکایت داشتند. بین عملکرد جنسی زنان، رضایت جنسی و رضایت جنسی همسر از شیفتهای در گردش با شیفتهای کاری آماره کای دو به لحاظ آماری ار تباط معنی داری را نشان داد نتایج نشان دهنده تداخل شیفتهای کاری با عملکرد جنسی در پرستاران می باشد. امید است مسئولین امر با در نظر گرفتن تمام جوانب پرستاران را یاری کنند تا با دارا بودن مناسب مدیریت برنامه کاری و امور منزل بتوانند در کنار برآورده کردن نیازهای بیماران , نیازهای جسمی و روانی خود و خانواده را نیز برآورده کنند.

نویسندگان

مریم جدیدمیلانی

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد

احمدعلی اسدی نوقابی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

ناصر ولایی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آقا محمدیان، ح، رضا قلی زاده ت، عواض م _ ...
  • Blanche G "I raised my kids on the bus": transit ...
  • Actu Ohs Unit." Health and safety Guidelines for Shift Work ...
  • Gombel G, skinner B, Heiman. J. _ high prevalence of ...
  • Sharpe T H." Adult Sexuality". The Family Journal. 2003; 11(4), ...
  • Westhimerk K, Lopater S. Human sexuality. Philadelphia; Lippincott, 200 1 ...
  • Costa, G. (1996). The impact of shift and night work ...
  • Presser, H. B. (2000). Nonstandard work schedules _ marital instability. ...
  • White, L. & Keith, B. (1990). The effect of shit ...
  • Colligan, M. J. & Rosa, R. R. (1990). Shiftwork effects ...
  • .[Online]2003 _ [Online]2004 ...
  • 3. Healthy living and shift work. [Online]2002 http ://www .bupa.co ...
  • National Kidney Foundation: Sexuality and CChronic Kidney Disease. "[Online]2004. http ...
  • نمایش کامل مراجع