بررسی رویکرد تاریخی نشانه شناسی در آرامگاه های معاصر ایران (ازدیدگاه پیرس)

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,064

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCGTSD01_592

تاریخ نمایه سازی: 16 خرداد 1394

چکیده مقاله:

مقاله مورد نظر شامل اطلاعاتی در خصوص اهمیت رویکرد نشانه شناسی در معماری آرامگاه های معاصر ایران می باشد . لذاضروری به نظر می آید که مفاهیم نشانه شناسی را در بنای آرامگاهی با لحاظ کردن معیارهای نشانه شناسی در معماری آرامگاهدر نظر گرفت که به بارز شدن شخصیت افراد در آرامگاه بوسیله نشانه های به کار برده شده در طراحی آن مکان می انجامد و هدفاز بررسی و انجام این تحقیق تعیین و تقسیم بندی نشانه ها در معماری آرامگاه های معاصر ایران بر مبنای اصول معنایی آنها برایایجاد فضای آرامگاهی جهت طراحی فضایی ارای هنرمندان در راستای افزایش تعاملات میان هنرمندان با دیگر اقشار جامعه می-باشد. جهت تعیین این نشانه ها در فضای آرامگاه ها جامعه آماری با تعداد 9 آرامگاه معاصر در زمینه کاربرد نشانه شناسی در نظرگرفته شد و ثبات و استحکام، تلفیق عناصر سنتی و مدرن، برافراشتگی به عنوان ملاک موفقیت در طراحی آرامگاه در نظر گرفتهشد. سوسور و پیرس را به عنوان بنیان گاران نشانه شناسی می دانند. سوسور معتقد بود نشانه ها در اصل به یکدیگر ارجاع میدهند و نشانه کلی است که از اتصال دال و مدلول است و به دلالت اشاره دارد. و الگوی دووجهی در نظر گرفت و پیرس از نشانهالگوی سه وجهی را ارائه کرد: 1.نمود،صورتی که نشانه به خود می گیرد. 2.تفسیر، معنایی که از نشانه حاصل می شود. 3.موضوع، کهنشانه به آن ارجاع می دهد. روش گردآوری اطلاعات در تحقیق جمع آوری اسنادی است که با استفاده از کتابهای مرتبط و نیزسایت های اینترنتی به جمع آوری اطلاعات پرداخته خواهد شد. روش تحقیق در نظر گرفته شده در این مقاله؛ روش توصیفی-تحلیلی می باشد بدین ترتیب که ابتدا به بیان تفصیلی یافته ها در زمینه آرامگاه های معاصر پرداخته شده و سپس بر اساس یافته هاتجزیه و تحلیل صورت می گیرد تا در نهایت به تعیین نشانه های فرمال در معماری آرامگاهی معاصر دست پیدا کنیم. روش استدلال؛ در این تحقیق ار پایه استدلال استنتاجی بوده که این ترتیب که به تعریف نشانه ها در معماری و برداشت الگو و ارائه از آنها در 9آرامگاه معاصر می پردازیم که در راستای این مطالعه، ساختار نشانه ها ار این باور است که می تواند به فهم جهان پیرامون در ایجادالگو در آرامگاه ها برسد و در نهایت به تعیین و دسته بندی نشانه های فرمال در معماری آرامگاهی می پردازیم.

نویسندگان

بهاره مذهب

کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • .احمدی، ب.. 1371، از نشانه های تصویری تا متن، چاپ ...
  • سجودی، ف.، 1387، نشانه شناسی کاربردی، نشر علم ...
  • بانی مسعود، امیر، 1391، معماری معاصر ایران، چاپ پنجم، نشر ...
  • نمایش کامل مراجع