بررسی تطبیقی رمانتیسم در اشعار نادر نادرپور و بدرالشاکر السیاب
محل انتشار: کنگره ملی پژوهش های کاربردی علوم انسانی اسلامی
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,035
فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCIHAS01_205
تاریخ نمایه سازی: 22 مهر 1394
چکیده مقاله:
در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم، نوعی نیاز معنوی، فردی و اجتماعی دست به دست هم دادند و مکتب رمانتیسم را به وجود آوردند. اساس این نهضت ادبی بر تخیل فردی و خلاقیت براساس تخیل بود و در واقع عکسالعملی بود در برابر مکتب کلاسیسم که با زبانی کلیشهای میخواست اخلاقی محدود را تعلیم دهد. گرچه پیدایش مکتب رمانتیسم در ادبیات فارسی و عربی زمینههای مشترک زیادی ندارد؛ ولی همگونیهای زیادی میان پیروان این مکتب ادبی در فارسی و عربی به چشم میخورد این همگونی در استعار بدرالشاکر السیاب1964-1926 م و نادر نادرپور1374-1307ش بیشتر نمود دارد؛ چرا که سیاب، شاعر عراقی و پیشرو شعر نو عربی است در میان شاعران رمانتیک معاصر عربی، وی به دلیل بهرهگیری ماهرانه از اسطوره و اصول مکتب رمانتیسم و پردازش نیکو و دلنشین آنها در سرودههای خود، سرآمد و مشهور گردیده است و نادر نادرپور نیز ادامهی تکامل راه نیما یوشیج، بنیانگذار شعر رمانتیک ایرانی است که البته خود در دورهی بعد یکی از کانونهای اصلی رمانتیسم میشود. تنهایی، گرایش به طبیعت، یادآوری دوران کودکی و تداعی خاطرات گذشته، عشق ورزیدن، اعتراض به ناهنجاریهای جامعه و درد و رنج از جمله مضامین رمانتیکی مشترک دراشعار این دو شاعر معاصر عرب و ایرانی است که هر یک به نوعی نمایندهی مکتب رمانتیسم در دورهی خود بودهاند
نویسندگان
اسماعیل نادری
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور جمهوری اسلامی ایران، گرگان
لیلا اسدالهی
کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی، دانشگاه تهران