بررسی عوامل زیباشناسی فرم در معماری

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,481

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCIIAU01_142

تاریخ نمایه سازی: 14 مرداد 1394

چکیده مقاله:

به طور کلی یک جامعه فعال نیازمند آرامش، آسایش، تجدید قوا و ارضای نیازهای روحی خویش است و از آنجایی که تمامی ساختارهای انسانی در راستای رفاه بیشتر افراد صورت میپذیرد و با توجه به اینکه هدف اصلی این مقاله بررسی جایگاه زیباشناسی فرم در معماری به حساب میآید، به نظر ضروری می رسد که قوانین زیباشناسی مورد مطالعه و بازبینی قرار گیرد تا بهتر به مقصد و هدف نهایی برسیم. بررسی این موارد نیازمند داشتن دانش زیباشناسی و آگاهی است تا بتوانیم در مورد اثر معماری به صورت کارشناسانه اظهار نظر کنیم و درجه و عیار آن را مشخص سازیم. لازم به نظر می رسد که به سؤالات طرح شده در این زمینه پاسخ گفته و پیرامون آن به تعمق و تفکر بیشتر بپردازیم، تا به نتایج لازم در این مقوله دست یابیم. - چه عواملی باعث زیبایی فرمها میشوند و آنها را برای انسان خوشایند میسازد؟ - آیا وجود زیبایی در معماری لازم است و از عناصر تشکیل دهنده آن تلقی میگردد؟ - چه عواملی باعث بوجود آمدن زیبایی در معماری است و چه مواردی را در بر میگیرد؟ - چگونه میتوان به مبانی زیباشناسی عامه پسند در حیطه معماری دست یافت؟ برای بحث و تحقیق در مورد زیباشناسی، نخست باید تعریف جامع و کاملی از زیبایی داشته باشیم، سپس آن را در حوزه معماری وارد نموده و مبانی آن را مشخص کنیم و به نتیجه و فرایندی قابل قبول برسیم. به طور کلی زیبایی چیزی است که انسان از آن لذت میبرد یا آن را میستاید. این امر مستلزم معرفت و بصیرت است تا بتوان زیبایی را کشف، لمس و احساس کرد و بازتاب تأثیرات آن را در روند زندگی افراد شناخت. اصول و روشهای متفاوتی برای ارزیابی زیباشناسی و کیفیت بصری در زیباشناسی وجود دارد، اما در این مقاله به بررسی مهمترین اصول زیباشناسی فرم در معماری میپردازیم که عبارتند از: هماهنگی، وحدت، تقارن، تعادل، رنگ، نظم، تداوم، تنوع، وزن و آهنگ، مقیاس و تناسب. موارد ذکر شده به طور گسترده شامل مباحث مختلفی چون فرم، سطح، حجم، بافت، ساماندهی، روابط فضایی، سلسله مراتب و امثال آن است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هر فرم بر اساس ارزش آن و پیامی که انتقال میدهد، لذتبخش است. لذتی که در هر شرایطی به صورتهای گوناگون ادراک میشود. انسان هم از دیدن فرمی پیچیده لذت میبرد و هم از دیدن فرمی متعادل.

نویسندگان

محمدحسین عابدی

دانشجوی دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

علی خسروپور

دانشجوی ارشد معماری دانشگاه غیرانتفاعی شمس گنبد کاوس

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • [] کروت گروتر، یورگ. زیبایی شناسی در معماری، ترجمه: دکتر ...
  • عادلیان حقیقی، فائزه. بررسی فرم در معماری، دانشکده هنر و ...
  • ملیحی، وحید. مبانی زیباشناسی در معماری و شهرسازی ایران عاصر ...
  • بقایی، آژنگ. نقش سازه در ساختار زیباشناسی معماری معاصر .1387/03/11 ...
  • مطلبی، قاسم. بازشناسی نسبت فرم و عملکرد در معماری .1384/12/16 ...
  • فیضی، محسن. فلسفه زیبایی شناسی در معماری. ...
  • کاروان، فرهاد. مفهوم زیبایی در معماری. ...
  • محراسمانی کوهستانی، سمیرا. بررسی اصول زیبایی شناسی در طراحی و ...
  • نمایش کامل مراجع