سمبل های آرمان گرایی در اندیشه های سعدی وجبران خلیل جبران
محل انتشار: کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 970
فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCTMH01_048
تاریخ نمایه سازی: 30 آبان 1394
چکیده مقاله:
آرمانگرایی بازتابی از آرزوی نویسنده برای تکامل وبقاست. آرمانگرایی شاعران صرف نظر از ملیتشان، خصوصیات مشترکی داشته باشد، چرا که ادبیات ریشه در روح انسان دارد و ویژگی های آرمانگرایی نیز بر اساس اصول زندگی بشری شکل میگیرند و ادبیات تطبیقی بستری مناسب را برای پژوهش در این زمینه را فراهم آورده است. از اندیشه آرمانگرایی در بوستان سعدی و آثار جبران خلیل جبران با نمادهای مختلفی یاد میشود و بیشتر، نتیجه نوعی غربت در نهان شاعر است که او را به تخیل آرمانی سوق می دهد. جنگل به عنوان برترین نماد آرمانگرایی در آثار جبران خلیل جبران است و در مقابل آن شهر و وطن به عنوان برترین سمبل آرمانگرایی سعدی می باشد. علاوه بر این، نمادهای تخیلی نیز که زاییده اندیشه های این دو ادیب است، در ترسیم مدینه فاضله به کار رفته است. در این مقاله سمبل های آرمانگرایی در اندیشه های سعدی و جبران خلیل جبران به شیوه تحلیلی و کتابخانه ای مورد بررسی قرار می گیرد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
رامین محرمی
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
بیژن ظهیری ناو
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
اصغر جبرائیل زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی
زهرا صمدی
دبیر آموزش وپرورش
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :