بررسی مسأل جبر ی اختیار افعال اوسان در المیزان علامه طباطبایی (ره)

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,578

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCTMH01_447

تاریخ نمایه سازی: 30 آبان 1394

چکیده مقاله:

مسأله جبر و اختیار و نقش انسان در افعال خویش و ارتباط آن با اراده خدای متعال از مهمترین مسائل فکری بشر بوده است. متفکران مسلمان- هر یک براساس مبانی خویش- راه حلی برای آن ارائه داده اند. از نخستین راه حل ها، نظریه جبر محض از یک سو، و نظریه تفویض مطلق از سوی دیگر بود. پس از طرح این عقاید متضاد، به جهت لوازم غیر قابل پذیرش آن، اندیشمندان مسلمان درصدد یافتن حد وسطی در میان این دو اعتقاد برآمدند و آراء مختلفی در این باره ارائه کردند. یکی از این آراء، نظریه کسب اشاعره است، به این معنی که خدا خالق و آفریدگار افعال بشر و انسان کاسب کارهای خود است؛ یعنی خلقت و ایجاد قلمرو خداست، و کسب، قلمرو انسان می باشد. نظریه دیگر امر بین الامرین است، در همین راستا فیلسوفان مسلمان نیز بر اساس مبانی خاص خویش، طرح هایی ارائه کردند. از جمله این طرح ها دیدگاه علامه طباطبایی (ره) است که مستند به قرآن است و آیات قرآنی مؤید جبر و تفویض نیست. آنچه هست، حاکمیت مشیت الهی بر هستی و افعال انسان است؛ ولی این حاکمیت به گونه ای نیست که بنده را در عملش مجبور سازد. او مختار آفریده شده و هر راهی را که اختیار کند، حاصل آن را دریافت می کند. اما از دیدگاه اشاعره، افعال انسان چه افعال اختیاری و چه اضطراری باشند، بی واسطه مخلوق خداست. در واقع دیدگاه اشاعره همان جبرگرایی مطلق است.

کلیدواژه ها:

اشاعره ، کسب ، علامه طباطبا یی (ره) ، امربین الامرین

نویسندگان

مهدیه علوی نسب

کارشناس ارشد الهیات و معارف اسلامی (فلسفه و کلام اسلامی)، مدرس دانشگاه

سید علی علوی نسب

کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (گرایش انسانی)، مدیر مسول هفته نامه محلی پرسیاوشان مویر سیرجان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • الاشعری، ابوالحسن علی بن اسماعیل (بی تا) اللمع فی الرد ...
  • (1348ق) به تحقیق محمد محیی الدین عبد الحمید، مقالات الاسلامیین ...
  • ایجی- میرسید شریف(1325 ق) شرح المواقف، افست قم: الشریف الرضی، ...
  • حسن زاده آملی، حسن (1387) خیر الاثر در رد جبر ...
  • ربانی گلپایگانی، علی (1387) جبر و اختیار(بحث های استاد جعفرسبحانی)، ...
  • سبحانی، جعفر (1387) راهنمای حقیقت، تهران: نثر مشعر. ...
  • سعیدی مهر، محمد(1385) آموزش کلام اسلامی ا، قم: انتشارات کتاب ...
  • شعرانی، ابو الحسن (بی تا) شرح فارسی تجرید الاعتقاد، تهران: ...
  • شهرستانی، محمد بن _ و النحل، قم : الشریف الرضی. ...
  • شیخ صدوق (ابن بابویه، محمد بن علی معروف به شیخ ...
  • طاهری، حبیب الله(1381) درس هایی از علم کلام، قم: دفتر ...
  • طباطبایی، سید محمد حسین (1368) اصول فلسفه و روش رئالیسم، ...
  • (1378) شیعه در اسلام، قم: دفتر نشر اسلامی. ...
  • (1384) نهایه الحکمه، مترجم دکتر علی شیروانی، قم: بوستان کتاب، ...
  • ولفسن، هری استرین (1368) فلسفه علم کلام، مترجم احمد آرام، ...
  • نمایش کامل مراجع