جستاری بر نگرش فمیسنیسم و سایبر فمینیسم در فناوری های نوین ارتباطی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,711

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCTMH02_004

تاریخ نمایه سازی: 26 شهریور 1395

چکیده مقاله:

اولین چیزی که در نقد فمینیستی از فرهنگ و رسانه های جمعی به چشم می خورد، انتقاد از ارزش ها و الگوهای فرهنگی خاصی است که به عنوان زنانگی و مردانگی به مخاطبان ارائه می شود. لذا زنان و مردان با در افتادن در این قطب بندی فرهنگی/ رسانه ای، عملا در برابر یکدیگر موقعیت فرودست و فرادست می یابند. بنابراین رسانه ها همیشه در کانون نقد فمنیستی و نگرش های سایبرفمینیسم قرار داشته اند و بازنمایی، همواره یکی از نبردگاه های مهم برای فمنیسم و سایبر فمینیسم روزگار ما بوده است. در این میان، تفکر تقسیم بندی فمینیسم در قالب سه جریان ایدئولوژیک کاملا مجزا با چند پارگی فعلی اندیشه فمینیستی در حوزه رسانه ای مطرح بوده است. همچنین پیوند عبارتهای «سابیر»و«فمینیسم»شکل تازه و بسیار مهمی در تاریخ فمینیسم)ها( و رسانههای الکترونیکی ایجاد کرده است. فمینیسم سایبر در پی جلب توجه ما به روشهایی بوده است که به موجب آنها روایات فرهنگی درباره تکنولوژی اعمال مادی و تخیلات فرهنگی مردان و زنان را محدود ساخته اند. با توجه به توسعه رسانه های جدید، فمینیست های سایبر فرصت شالوده شکنی درکی را پیدا کرده اند که مرد بودن را در کنار تکنولوژی و زن بودن را در کنار طبیعت قرار می دهد. فمینیسم سایبر به دنبال تعریف مجدد رسانه ها جدید از طریق جست و جوی فرصت برای انتقاد از محرومیت و سرکوب زنان و در همان حال کنکاش در خیال بافی ها و چارچوب های فرهنگی بوده است که بر اساس آنها، ما معمولا مفهوم تکنولوژی را درمی یابیم. بنابراین در این مقاله در تلاش هستیم که نگرش ها و دیدگاه های فمینیسم و سایبر فمینیسم را از فناوری های نوین ارتباطی و مردسالاری فضای مجازی مطرح نماییم.

کلیدواژه ها:

فمینیسم ، نظریات فمینیستی ، سایبرفمینیسم ، مردسالاری در رسانه ها ، فنای نمادین زنان در رسانه ها

نویسندگان

آمنه بختیاری

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی /کارشناس پژوهشی گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

بهاره نصیری

گروه پژوهشی مطالعات زنان/دکترای علوم ارتباطات، عضو هیات علمی واستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گروه پژوهشی مطالعات زنان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • - استرینائی، د.(1384) مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه، ...
  • - بشیریه، ح(1379)» تلفیق رش های کمی و کیفی درپژوهش ...
  • _ استریناتی، دومینک(1384.» مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه» ...
  • _ بار کر، کریس(1382)، تلویزیون، جهانی سازی و هویت های ...
  • _ مک کوایل، دنیس و سون ویندال(1388)، مدل های ارتباطات ...
  • _ ون زونن، لیزبت (1998)، رویکردهای فمینیستی به رسانه ها، ...
  • Siegel, Jane, Vitaly Dubrovsky, Sara Kiesler, and Timothy W. McGuire.1986 ...
  • -Cumulative Victimization", Feminist Criminology, Vol 1, N 4, (2006). ...
  • _ Carter , Cynthia & Linda Steiner (2004), "Media and ...
  • Davies, K, dickey, 1, and Stratford, t, (eds) 1988: out ...
  • _ Lloyd, Genevieve, (1983). Man of Reason, London, Routledge. ...
  • _ Mattelart, M, 1986: women, media, crisis: femininity and disorder, ...
  • _ Rayner, Phillip & Peter Wall & Stephen K. Ruger" ...
  • _ Thoveron.G, 1986: European television women: European journal of communi ...
  • gamer please standup? Gender, LAN cafes and the reformulation of ...
  • _ Diekerho f, E.elias, M, and sax, M, 1985: Voor ...
  • -Harding, S.(1980) The Norm of Social Inquiry and Masculinity Jones, ...
  • Butler, Judith. 1990. Gender Trouble. New York: Routledge. ...
  • Butler, Judith. 2005. Excitable Speech: A Politics of the Performative. ...
  • Cole, Helena, and Mark D. Griffiths. 2007. "Social interactions in ...
  • Dill, Karen E., and Kathryn P. Thill. 2007. "Video game ...
  • Dill, Karen E., Brian P. Brown, Michael A. Collins. 2008. ...
  • Hussain, Zaheer, and Mark D. Griffiths. 2008. "Gender swapping and ...
  • 1. Jai. 2010. World of Warcraft statistics made easy for ...
  • Jones, Steve (ed.). 1998. Cybersociety 2.0: Revisiting C omputer-Me diated ...
  • O Leary, Amy. 2012, August 1. In Virtual Play Sexual ...
  • Plant, Sadie. 1996. "On the matri, Cyberfeminist simulations." In Cultures ...
  • Robert Orr. 2009. "Personality and motivations associated with Facebook". ...
  • Computers in Human Behavior 25: 578-586. ...
  • Shaw, Adrienne. 2011. Do you identify as a gamer? Gender, ...
  • Yee, Nick. 2004. The Daedalus project. http : /www.nickyee , ...
  • Zoonen, Liesbet van. 2002. "Gendering the Internet claims, controversies, and ...
  • نمایش کامل مراجع