استفساری براسفاراربعه وحکمت متعالیه صدرالمتالهین درمعماری مساجداسلامی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 828

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NICONF01_023

تاریخ نمایه سازی: 30 آبان 1394

چکیده مقاله:

معماری ایده های بزرگ انسانیت را در بر گرفته است .نه فقط سمبل هر دینی، بلکه تفکر هر انسانی یک برگ از این کتاب وسیع را شامل م یشود. هر بنایی به عنوان سمبلی از فرهنگ معماری این وظیفه را دارد که یک بینش و تفکر را از طریق شکل ظاهری خود عینیت ببخشد و به این ترتیب باز تولیدی خواهد شد برای ارزیابی یک فرهنگ. مسجد، محل سجود و خضوع و کرنش است، جایی برای ایجاد رابطه با پروردگار و اظهار عبودیت و کوچکی در برابر ربوبیت و عظمت خالق « ا لله» بندگان خدا در پیشگاه نهفته است. بنابراین، عظمتش هم در معنویت آن است، نه « عبودیت عبد و ربوبیت رب » هستی. قداست مسجد، در همین رابطه متقابل در ساختمان و بنای رفیع. ارتباط بین مفاهیم و معماری رابطه ایست همیشگی؛ این رابطه به گون های است که معماری را استعلایی که امروزه در مباحث حکمت و عرفان مشهور است، همان تقریری است که ملاصدرا در ابتدای کتاب الاسفار ،« اسفار اربعه » . م یکند الاربعه نقل کرده و در برخی آثار خود، آن را تشریح کرده است. این اسفار عبارت اند از: 1. السفر من الخلق الی الحق؛ 2. السفر فی الحق بالحق؛ 3. السفر من الحق الی الخلق بالحق؛ 4. السفر فی الخلق بالحق. در این پژوهش برآنیم اسفار اربعه و حکمت متعالیه ملاصدرا را مورد واکاوی قرار داده و حضور آن در حوزه معماری دوره اسلامی؛ به خصوص مساجد، بازنماییم و برسیم. از همین رو با مطالعه منابع کتابخانه ای و میدانی اطلاعات گردآوری شده، بررسی و تحلیل گردید است

نویسندگان

جمال الدین مهدی نژاد

عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ایران

علی صادقی حبیب آباد

دانشجوکارشناسی ارشدمهندسی معماری دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ایرانی صفت، زهرا، 1386، مروری بر فلسفه و عرفان اسلامی، ...
  • بروکهارت، تیتوس، 1373، جاودانگی و هنر، ترجمه: سید محمد آوینی، ...
  • بروکهارت، تیتوس، 1372، نظری به اصول و فلسفه هنر اسلامی، ...
  • بروکهارت، تیتوس، 1369، دیباجه هنر اسلامی: زبان و بیان، ترجمه: ...
  • رئیس سمیعی، محمدمهدی، 1381، تاویل و کاربرد نظریه مراتب وجود ...
  • _ طریقی، سید محمد، 1376، ویژگی‌های معماری مساجد اسلامی، فصلنامه ...
  • زمانی، هاجر، 1387، تاثیرپذیری تزئینات کلیساهای اصفهان از معماری دوره ...
  • _ پازوکی، شهرام، 1382، مقدماتی درباره مبادی هنر و زیبایی ...
  • اعوانی، غلامرضا، 1380، اشارت، نشریه همایش بین‌المللی معنای زیبایی، شماره ...
  • اردلان، نادر، بختیار، لاله، 1380، حس وحدت، ترجمه: حمید شاهرخ، ...
  • حسینی کوهساری، اسحاق، 1382، تاریخ فلسفه اسلامی، نشر امیرکبیر، تهران. ...
  • کاظمی، سید محمد، کلانتری خلیل‌آباد، حسین، 1390، ابزارهای پیام‌رسانی معنوی ...
  • فاضلی، نعمت‌الله، 1387، مسجد و مدرنیته: مروری تحلیلی و جامعه‌شناختی ...
  • بمانیان، محمدرضا، پورجعفر، احمدی، فریال، صادقی، علیرضا، 1389، بازخوانی هویت ...
  • محمدی نژاد، م، 1383، حکمت معماری اسلامی، نشریه علمی پژوهشی ...
  • ر ک. صر المتالهین، محم، الحکمه المتعالیه، پاورقی الهی قمشه‌ای، ...
  • ر ک یزدان پناه، یدالله، 1388، مبانی و اصول عرفان ...
  • ر. ک: حسن‌زاده آملی، حسن، سرح العیون، ص 569، امیرکبیر، ...
  • نمایش کامل مراجع