بررسی معماری اکسپرسونیست تکنوکرات وتاثیرش بر تحول فضای معماری

سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,241

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NTA01_255

تاریخ نمایه سازی: 3 شهریور 1393

چکیده مقاله:

معماری اکسپرسیونیسم تکنوکرات جز سبک های معماری است که کمتر در دنیا مطرح شده شده است و نمیتوان در متون و کتاب های معماری اثر از این یافت ول ی جزسبک های است که بعد از مدرینیته شدن دنیا، میخواهد معماری های خشکی که به دلیل پیشی گرفت تکنولوژی روز بر معماری در زیباتر کنداکسپرسیونیسم تکنوکرات،از دوکلمه اکسپرسونیسم و تکنوکرات تشکیل شده است. ابتدا به بررسی این دو کلمه به صورت جدا گانه میپردازیم.اک سپرسیونیست در غلط به معنی حالا گرایی و ولی میتوان چنین تعرف کرد عبارت است: ازاکسپرسیونیسم جنبشی در ادبیات بود، که نخست در آلمان شکوفاشد. هدف اصلی این مکتب نمایش درونی بشر، مخصوصاً عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب بود. )محمد زاده ،حمیده ، 1318 ،صفحه 11 ( به عبارتدیگراکسپرسیونیسم شیوه ای نوین از بیان تجسمی است که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگهای تند و اشکال کج و معوج و خطوط زمخت بهره میگیرد. )محمد زاده ،حمیده ، 1318 صفحه 14 (، اکسپرسیونیسم به نوعی اغراق در رنگها و شکلهاست، شیوه ای عاری از طبیعت گرایی که می) خواست حالات عاطفی را هرچه روشنتر و صریح تر بیان نماید )محمد زاده ،حمیده ، 1318 ،صفحه 11تکنو کراتی در فن مداری و برخورد تکنولوژیک با تمام مسایل است )محمود مهرداد ، ص 38 ( ولی با دقت در معنای این دو کلمه خواهیم یافت که این دومعنی کاملا متفاوتی دارا هستند وچگونه میتوانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند در این مطالعه سعی شده است در مورد رابطه عمیق این دو موضوع بیان شودومیخواهیم به این رابطه دست یابیم که چگونه حالات های روحی انسان توسط تکنولوژی در قالب اثار هنری خلق میشود وبا پیشرفت تکنولوژی بنا ها بیشترجنبه های مجسمه گونه شدن سوق داده میشوند.در این تحقیق ابتدا معماری های سبک اکسپرسونیسم معرفی میشود و مسیر که در طول تاریخ برای تکامل خود را طی کرده اند بیان خواهد شد. سپس به بررسی معماری تکنونولوژیک مدارخواهیم پرداخت و مسیر تکامل این سبک را بررسی میکنیم، در اخر نقاط عطفی که این دو به هم رسیده اند را بررسی میکنیم در حقیقت این نقاط برخود این دو تفکر باهم زمانی است که اکسپرسیونیست تکنوکرات خلق میشود،و هنر انتزاعی و تکنولوژی باهم ترکیب میشودو سبک های بسیار زیبا و ناب را به وجود می آورد مانند معم اری بروتاتیسم دراواخر معماری مدرن و کارهای سانتیاگو کالاتراوا بعد از کم رنگ شدن معماری سبک های تک به وجود امد .(برای نمونه سه سبک معماری مقایسه خواهد شد 1 اولین نمونه های معماری که این دو واژه در کنار هم قرار گرفته اند معماری گوتیک است . معماری -که در طراحی داخلی آن نقاشی های اعتراضی برای تزیین این استفاده شده است و از تکنولوژی روز برای هر چه با شکوه درست کردن ساختمان استفاده شده است ، و این شکوه که در غالب درست کردن ساختمان های بلند مرتبه دیده میشود . که بعد ها از این سبک طراحی در معماری های تک استفاده شد ومعماران های تک گفتند که معماری گوتیک را الگوی طراحی خود قرار داده اند در ارتباط باشد. ولی در معماری سبک های تک معماران فقط به ظاهربنا توجه کردن و و تلاش خود را در نشان دادن تکنولوژی درساختمان های خود معطوف کردن در حالی که معماری گوتیک فقط ظاهر بنا نبود و درداخل ونقاشی های داخلی بنا نیز اهمیت داشت .5 سپس معماری مدرن که با تاثیر از نقاشی های اکپرسونیستی شکل گرفت و در ابتدا نوعی اعتراض به نظام حاکم ساختمان سازی در دوران خود بود -که بعدا فقط تاکیدی بر سازه ساختان داشت که با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی این بنا ها به سمت معماری تندیس گرایی رفت سازه ها بیشتر حالت مجسمه گون به خود گرفت .3 معماری سبک هایتک فقط ظاهرساختمان مورد توجه بود که با شناخنه شدن کالاتراو او کارای ذهنی و انتزاعی خود را با استفاده از تکنولوژی زمان -خلق کردهدف از این تحقیق نش ان دادن این مطلب است که زمانی که در معماری فقط به انتزاعی بودن کار اهمیت داده شود حجم های صرفا مجسمه ایجادمیشود و زمانی که فقط تکنولوژی مورد توجه قرارمیگرید ساختمان ها زشت به نظر میرسند ومانند یه ماشین دیده میشوند ولی معمارانی که توانسته اندتفکرات انتز اعی خود و تکنولوژی را باهم ترکیب کند به خودی خود یک شاهکار را طراحی کرده اند ، که کارهای انها را معماری اکسپرسیونیست تکنو کرات نامید . همچنین میگویم که معماری های تک فقط به ظاهر معماری گوتیک توجه کرد و فقط سازه ان و تکنولوژی ساخت رادر نظر گرفتن ولی معماران سبک اکسپرسونیت تکنوکرات مانند سانتیاگو کالاتراوا ساختمان های زیبا و با حالات های انتزاعی با استفاده از تکنولوژی را خلق کردن لازم به ذکر است معماری اکسپرسیونیسم تکنوکرات جز سبک های معماری است که کمتر در دنیا مطرح شده شده است و نمیتوان در متون و کتاب های معماری موجود در ایران اثر از ان را یافت، ولی جزسبک های است که بعد از مدرینیته شدن دنیا، میخواهد معماری های خشکی که به دلیل پیشی گرفت تکنولوژی روز بر معماری در زیباتر کند

کلیدواژه ها:

اکسپرسیونیسم تکنو کرات های سانتیاگو کالاتراوا

نویسندگان

سیدسجاد چوپان نادری

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، دانشکده هنر و معماری، شبستر، ایران.

علی دشتی شفیعی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، دانشکده هنر و معماری، شبستر، ایران.

میرحسین موسوی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، دانشکده هنر و معماری،تبریز، ایران.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آرناسن .یورواردورهاروارد (تاریخ هنر نوین) فرامرزی، زرین و نگاه 1374(چاپ ...
  • آشوری، داریوش؛ دانشنامه سیاسی، تهران، مروارید، ..1373 ...
  • آقا بخشی، علی؛ فرهنگ علوم سیاسی، تهران، مرکز اطلاعات و ...
  • بنه ولو، لئوناردو، (تاریخ معماری مدرن) سیروس باور، دانشگاه تهران ...
  • بیلی، ژاک؛ فن سالاران (تکنو کرات ها، مترجم سیروس سعیدی، ...
  • پوزنز، نیکلاس، (پیشگامان طراحی مدرن) فرخ اصالت، دانشگاه، تهران 1356، ...
  • جودیدیو، فیلیپ، (1954)، سانتیاگو کالاتراوا، ترجمه نغمه نظرنیا، انتشارات نشر ...
  • جنسن ه و، (تاریخ هنر)، مرزبان، فرانکلین سابق، 1359 ...
  • رحیق اغصان، علی؛ دانشنامه در علم سیاست، تهران، فرهنگ صبا، ...
  • رید هربرت (معنی هنر) ترجمه نجف دریابندری، کتابهای جیبی، تهران، ...
  • رید.هربرت (فلسفه هنر معاصر) فرامرزی، نگاه 1362، ...
  • طلوعی، محمود؛ فرهنگ جامع سیاسی، تهران، بی نا، 1372 ...
  • علی بابائی، غلامرضا؛ فرهنگ سیاسی، تهران، نشر آشیان، 1384 ...
  • کالینر، پیتر (دگرگونی آرمانها در معماری مدرن) حسین حسن پور، ...
  • کرامتی، محسن، (سبکهای هنری جهان) انتشارات بهار، 1368 ...
  • کریک، برنارد؛ دفاع از سیاست، ترجمه فرهاد مشتاق صفت، تهران، ...
  • گاردنر، هلن (هنر در گذر زمان) فرامرزی، اگاه، 1365 ...
  • محمد زاده، حمیده، اکسپرسیونیسم از نقاشی تا معماری و شهر ...
  • مجموعه نویسندگان و مترجمان (از امپرسیونیسم تا هنر ابستره) رز، ...
  • مجله (بررسی) شماره 1و2، اردیبهشت 1348 (چاپ دوم) ...
  • نمایش کامل مراجع