زیبایی شناسی ستون در معماری ژاپن

سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 915

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NTA01_409

تاریخ نمایه سازی: 3 شهریور 1393

چکیده مقاله:

معماران و هنرمندان ژاپنی همواره موفق به بهره گیری از مفاهیم اصیل و زیبایی شناسانه برگرفته از فرهنگشان شده اند بگونه ای که روح ژاپنی همواره در کارهایشان مشهود بوده است. معماری معاصر ژاپن همچون فرهنگ امروزه آن مصداقی است از یک فرهنگ ترکیبی سنتی که همزمان با پذیرش امکانات مدرن، ضمن حفظ ریشه، در ساختاری منسجم، هویت ملی و سنتی خود را تداوم بخشیده است .ستون محور عالم و محور عمودی است که هم زمین و آسمان را جدا می کند و هم آنها را به یکدیگر متصل می سازد، مظهر استحکام و استواری می باشد. بطورکلی ستون، جایگاه ویژه ای در میان فرهنگ ها و آیین های مختلف دارد، خصوصا در ژاپن که ستون از جایگاه متافیزیکی و روحانی برخوردار بوده و همواره نقشی اطمینان دهنده و آرامش دهنده داشته است. در مقاله پیش رو پس از معرفی مختصر 9 رویکرد مهم موجود در معماری ژاپن یعنی فرم گرا ، مفهوم گرا ، ترکیبی و بررسی برخی دیدگاههای مختلف نسبت به ستون از حیث معماران و نظریه پردازان مشهور ژاپنی همچون کوجی رو، تانگه، کیکوتاکه به معرفی مفاهیم زیباشناسانه ای همچون وابی ، سابی ، سوکی و ارتباط و مصداقشان در برخی پروژه ها پرداخته شده است و نتایج حاصله که حاکی از پیوند این اصول با رویکردهای سنتیو دیدگاههای مدرن در معماری ژاپن می  باشد در جداول و ماتریس هایی بیان شده است. به عبارت دیگر می توان بیان داشت که حتی کهنگی و فرسایش حاصله از گذر زمان، نه تنها از ارزشهای زیبایی شناسانه آنها نکاسته بلکه بر عمق معنایی آنها نیز افزوده است؛ از اینرو می توان معماران ژاپنی را بعنوان الگو قرار داده و دریافت که: با نگاهی بر اصول پیشین، همچنان فرصت برای ایده پردازیهای بدیع امکانپذیر است. تحقیق در بخشهای شرح اصول و دیدگاهها بصورت توصیفی و در بخشهای مقایسه آثار بصورت تحلیلی تطبیقی می باشد که مبتنی بر اسناد کتابخانه ای، اینترنت و مطالعات میدانی می باشد

نویسندگان

سهیل محمدحسن جمارانی

کارشناس ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دانشکده عمران معماری، قزوین، ایران.

مهناز محمودی

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

فرشاد مفاخر

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اعتضادی، لادن، 1379؛ ذن و معماری ژاپن؛ صفه؛ شماره .67-45، ...
  • امیرخانی، آرین؛ پورجعفر، محمدرضا؛ رنجبر، احسان؛بهار و تابستان 1387؛ بررسی ...
  • _ حر ح ح ح ر ح ح ح _ ...
  • امیرخانی، آرین؛ انصاری، مجتبی؛ بقایی، پرهام؛ زمستان1387؛ مقایسه بناهای مدرن ...
  • بروجردی، صهبا: 1389؛ ستون ها عامل زیبایی آفرین؛ منزل؛ شماره27، ...
  • جودت، محمدرضا؛ 1375؛ معماری قدیم وجدید ژاپن؛ معماری شهرسازی؛ چاپ ...
  • گروتر، یورگ کورت؛1386؛ زیبایی شناسی در معماری؛ پاکزاد، جهانشاه؛ همایون، ...
  • محمودی، محمدمهدی؛ خدادادی، آناهیتا؛ 1386؛ معماری ژاپن فضای داخلی سیال؛ ...
  • معصومی، میثم؛ 2008؛ جایگاه سنت در معماری ژاپن؛ مرکز مطالعات ...
  • نقره کار، عبدالحمید؛ 1389؛ مبانی نظری معماری؛ نشر دانشگاه پیام ...
  • Bogmar, B, The Japanese order of things: Notes on Humanism ...
  • _ Gunter NitschkeFrom Shinto to Ando, Studies in Architecturl Anthropology ...
  • Teiji Itoh, Ikko Tanaka, Tsune Sesoko, , The Essence Of ...
  • Verghese George, The Way of the Detail in Japanese Design ...
  • Masumi, Meisam, Japan study center. Available on: arch itecturefromj apan. ...
  • نمایش کامل مراجع