استفاده از مفاهیم زمان کوانتوم در طراحی معماری
سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,854
فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NTA01_425
تاریخ نمایه سازی: 3 شهریور 1393
چکیده مقاله:
زمان یکی از عوامل اساسی و تاثیرگذار در معماری میباشد. گفته اند زمان عربی و دمان پارسی است هرچند که دهخدا را عقیده بر آن است که زمان از لغات مشترک میان عرب و عجم است. در پهلوی زمان و زروان آمده است و در انگلیسی و انگلیسی میانه است که از انگلیسی قدیم مشتق است و ریشه هندو اروپایی آن192 (. زمان در فلسفه از آغاز تا پایان ، است که به معنی تقسیم کردن است. یونانی آن است و در زبان فرانسه استعمال شده و لاتین آن است)مهدی نجفی افرا، 1928قرون وسطی، قرون وسطی، حکمت اسلامی و فلسفههای جدید مورد بررسی قرار گرفته است. زمان در فلسفه و دیدگاه نسبیت و فیزیک کوانتوم مورد بررسی قرار گرفته است. اینشتین زمان را نسبی پنداشته و برابر هر رخداد مکانمندی، سه قاب مختلف در نظر میگیرد: قابمندی که در آن، رخدادها هم زماناند؛ قابی که رخداد 22 (. تئوری کوانتوم، علم بی نهایت کوچک است، بیان می کند که ، نخست پیشتر از آن قرار میگیرد؛ و قاب سومی که رخداد دوم پیشتر از آن است)ساسانی، 1922جهان وابسته به پدیده های درون اتمی از احتمالات و گرایشات تشکیل شده است نه از یقین فیزیکی Arida, 2010) (. ذرات کوانتومی از کوارک تا الکترون ها مرزهای فضا زمان را به صورت تصادفی شکستند Arida, 2010) (. آنها مادهی مردهی ثابت نیستند، اما واحدهای پاسخگویی هستند که فقط تصمیم میگیرند کدام جنبه شان را در لحظه ای که به آنها نگاه می کنیم به ما نشان دهند، و تمام مفاهیم علت و معلول را از بین می برند Arida, 2010) (. طبق واقعیت کوانتوم : 1 هیچ - واقعیت مطلقی وجود ندارد؛ 8 واقعیت توسط مشاهده بوجود می آید؛ 9 واقعیت یک تمامیت غیر قابل تقسیم است؛ 4 واقعیت متشکل از جهان های موازی در حال افزایش است؛ 2 جهان با واقعیت کوانتوم عمل می کند؛ 2 نئورئالیسم معتقد است که جهان از اشیا عادی ساخته شده است؛ 2 آگاهی بوجود آورنده ی واقعیت است Lobell, 2004) (. یک بنا باید تجلی زمان و دوران خود نه بوسیله ی تکنولوژی فعلی، بلکه بوسیله ی تبدیل شدن به زمینه ای برای تجربه ی حالت آن دوران باشد Lobell,2004) (. هر دوران جدید معماری باید بوسیله ی تغییرات در ساختار آگاهی و تجربهی ما نشان داده شود Lobell, 2004) (. نقش هنرمند و معمار به عنوان اولین سیستم هشدار دهنده، واقعا حساس بودن به تجربیات خود، و برای تبدیل این تجربه به مانیفست به طوریکه با دیگران ارتباط برقرار کند، می باشد Lobell, 2004) (. معماری کوانتوم و اصول طراحی آن تحت عناوین: تنها در صورتی وجود دارد که دیده می شود؛ تنها در صورتی مشاهده می شود که توسط یکموجود آگاه مشاهده شود؛ کل بخش های ساختمان در یک زمان وجود دارد و تجربه می شود؛ بنا در لایه های چندگانه و به مرور زمان برایمان آشکار می گرددهنگامیکه ما آن را در زمان های مختلف تجربه میکنیم؛ هر زمانی که به یک اتاق بر می گردیم یک لایه دیگر به جهان موازی اضافه می کنیم، و زمانیکه بازدید قبلی از اتاق را به یاد می آوریم مجددا وارد یک جهان قبلی می شویم و غیره توضیح داده میشود.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
نسترن نخجوانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده هنر و معماری، تبریز، ایران.
حسن ستاری ساربانقلی
عضو هیات علمی و استادیار معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده هنر و معماری، تبریز، ایران.
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :