بررسی عوامل بحرانزا در درک زیباییشناسی در معماری معاصر (نمونه موردی: خیابان دانشکده شهر ارومیه )

سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 633

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NTA01_441

تاریخ نمایه سازی: 3 شهریور 1393

چکیده مقاله:

بحران زیباییشناسی در معماری و شهرسازی معاصر ایران در دو حوزهی عمومی و نخبهگرای دانشگاهی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. در گذشته این دوحوزه در سازگاری بسر میبردند. ولی اکنون هر یک، اصول و معیارهایی متفاوت با دیگری را پیش گرفتهاند. از این رو است که باید هر دیدگاه را به شکل جدا از هم بررسی کرد و در عین حال باید تلاش نمود تا این دو حوزه بیش از پیش در ارتباط با هم قرار گیرند. با وجود تحلیلهای متعدد هیچگونه تغییری در روند نزولی بحرانهاحاصل نمیشود. در این تحقیق مفهوم زیبایی توصیف گردیده به تاثیر عوامل منطقهای، فرهنگ، سنت و میزان سواد بصری در درک و تعریف زیباییشناسی افرادپرداخته شده است. زیباییشناسی معماری عمومی و نخبهگرا تعریف شده و مقایسه گردیده است به نتایج وجود شکاف در این تعاریف پرداخته شده است که در نتیجه محیط عمومی شهری به چهل تکهای ناهمگون تبدیل شدهاست. امروزه برخی معماران شاخص و پیشرو سبکسازی و ایجاد جریانهای هنری و معماری، نوعی زیباییشناسی شخصی و سلیقهای را پدید آوردهاند. در این حوزه، دیگر همچون معماری عمومی تعریف فراگیری از زیبایی و زشتی ساختمان وجود ندارد. معنای زشتی به معنای بیتوجهی یا سرهمبندی کردن ساختمان نیست؛ بلکه معماران آگاهانه به ارائه سبکهایی میپردازند که از دید برخی و یا گاه حتی خودشان زشت شمرده میشود. این مسئله را به شکلی گسترده میتوان در نقد معماران نسبت به سبکهای گوناگون دید) نقرهکار 1387،181 پرسشنامهای تدوین گردیده و به بررسی شکاف میان تعاریف زیباییشناسی معماری نخبهگرا و عمومی پرداخته شده است. طی مقایسهی نتایج پرسشنامهی ارائه شده شامل 41 پرسشنامه به اساتید، 41 پرسشنامه به دانشجویان رشتهی معماری دانشگاه هنر شهر ارومیه و 41 پرسشنامه به ساکنین خیابان دانشکده که دارای منظر شهری مناسب میباشد، و 40 پرسشنامه به سایر متخصصین، شکاف42/63درصدتعاریف زیباییشناسانهی نخبهگرا و مردمگرا حاصل شدهاست. مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی نخبگان دانشجویان، متخصصین و ساکنین خیابان دانشکده از زیباییشناسی در معماری به رویکرد نوگرا Modernism نزدیکتر میباشد

نویسندگان

بهنام صمدی

دانشگاه ارومیه، دانشکده هنر، ارومیه، ایران.

نسترن نخجوانی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده هنر و معماری، تبریز، ایران.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :