سعدی و موسیقی (ادوات و آوازها)

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 400

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

OSPL01_176

تاریخ نمایه سازی: 21 اردیبهشت 1397

چکیده مقاله:

بی تردید تاثیر موسیقی با تمامی زیر مجموعه های آن از ادوات گرفته تا الحان، آوازها و سایر حرکات آیینی و اصطلاحات و کنایات مربوط به موسیقی از دیرباز در فرهنگ مردم ایران جاری بوده و این تاثیر بر شعر شعرای نامی ایران و متون نظم و نثر دوره های مختلف غیر قابل انکار است. شعر و نثر سعدی به عنوان یکی از نمونه های ادب فاخر ایران، نشان دهنده ی آن است که سعدی از تمامی ماهیت موسیقی ایران به خوبی آگاه بوده و از آن بهره می برده است؛ تا جایی که می توان او را در اندازه ی یک موسیقیدان آشنا به هنر دید. این مقاله کوشش دارد تا با کنکاش در متون نظم و نثر سعدی به این مهم بپردازد و برای نخستین بار از نگاه دیگری به بازشناسی راز و رمز نهفته در آثار وی ازین دریچه بپردازد. اشارات سعدی به مفاهیمی چون قوال، حافظ، غزلخوان، خطیب، سماع، مطرب، رقص، خوشخوان و دیگر الحان خنیاگری و همچنین سماع طبیعی، سماع روحانی، سماع الهی، سماع فریضه، سماع رحمانی و سماع مباح مبین این واقعیت است که موسیقی نه تنها در معنای اوزان و فنون شعری بلکه در معنی علم اتانین فنون مربوط به موسیقی نیز نقش شایان نگرشی در آثار سعدی داشته است.

نویسندگان

هوشنگ جاوید

گروه موسیقی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول(استان گلستان)، ایران، عضو نیمه وقت، مدرس موسیقی نواحی ایران

آمنه آورند

گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، ایران