مولفه های مکتب وقوع و واسوخت در شعر وحشی بافقی از دیذ جامعه شناسی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,466

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PSCONF01_025

تاریخ نمایه سازی: 19 تیر 1394

چکیده مقاله:

مکتب وقوع شیوه ای از شعر فارسی است که تعدادی از شاعران سده های دهم و یازدهم هجری به این شیوه شعر سروده اند. از این میان ادبا و مورخان از بابا فغانی شیرازی و وحشی بافقی به عنوان واضع و مبدع سبک وقوع نام برده اند. بابافغانی غزل و شعر فارسی را از خشکی و فسردگی دوره فترت بعد از حافظ بیرون آورد و به آن حیاتی دوباره بخشید پیروان بابافغانی این شیوه را مکتب وقوع نام نهادند. کمال الدین وحشی بافقی ضمن تتبع از شیوه بابافغانی شیرازی چون این مکتب از همان ابتدا دچار ابتذال و تکرار گردید، برای رهایی از این تکرار و ابتذال، شیوه فرعی در مکعب وقوع به نام واسوخت به وجود آورد که بیانگر اتفاقات واقعی بین عاشق و معشوق است. ترکیب بندهای وحشی بافقی بهترین نمونه های مکتب واسوخت در شعر فارسی است. در سخن وحشی جلوه ها و ویژگی های مکتب وقوع و واسوخت بازتاب کامل یافته است از جمله سخن گفتن با بی پروایی از عشق ورزی با معشوق، دنیوی و گذرا بودن عشق، عدم وابستگی بین عاشق و معشوق، عشق مجازی و مذکر، خشم معشوق و مقام پست و نازل معشوق. ویزگی های سبکی مکتب وقوع و واسوخت که عبارت است از زبان ساده و تاحدی عامیانه و دور از تکلف ها و صنایع بدیعی و بیانی نیز از دیگر مشخصه های شعری این شاعر است.

نویسندگان

محمد مجوزی

استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل

علیرضا کمان باز

کارشناس ارشذ زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زابل

علیرضا پورخسرو

کارشناس ارشذ زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زابل

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • . اسلامی‌ندوشن، محمدعلی، (1388)، چهار سخنگوی وجدان ایران، تهران: نشره ...
  • . انوری، ابیوردی، (1364)، دیوان اشعار، به تصحیح محمد تقی ...
  • . انوشه، حسن، (1381)، فرهنگنامه ادبی فارسی، تهران: نشر مرکز، ...
  • . تمیم‌داری، احمد، (1379)، کتاب ایران، تهران: الهدی. ...
  • ). حافظ، شمس‌الدین محمد، (1373)، تصحیح علامه قزوینی و قاسم ...
  • . دهخدا، علی‌اکبر، (1334)، لغت‌نامه، تهران: دانشگاه تهران. ...
  • . رازی، امین احمد، (بی‌تا)، هفت اقلیم، تهران: شرکت سهامی ...
  • . رزاقی‌شانی، علی، (1388)، وحشی بافقی، تهران: انتشارات تیرگان، چاپ ...
  • . سبحانی، توفیق، (1386)، تاریخ ادبیات2، تهران: دانشگاه پیام‌نور. ...
  • . ستاری، جلال، (1373)، سیمای زن در فرهنگ ایرن، تهران: ...
  • . _______، (368 1)، افسون شهرزاد، تهران: توس، چاپ اول. ...
  • .سعدی، مصلح‌الدین، (364 1)، کلیات سعدی، تصحیح محمد علی فروغی، ...
  • .شمیسا، سیروس، (1381)، سیر در غزل فارسی، تهران: فردوس. ...
  • . ________، (1382)، سبک شناسی شعر، تهران: فردوس، چاپ نهم. ...
  • . شبلی، نعمانی، (1363)، شعرالعجم، ترجمه سید محمد تقی فخر ...
  • صا، ذبیح‌الله، (1366)، تاریخ ادبیات در ایران ج5، تهران: فردوس، ...
  • . غلامرضایی، محمد، (1377)، سبک شناسی شعر فارسی، تهران: جامی. ...
  • . فرخی، سیستانی، (1380)، دیوان اشعار به تصحیح محمد دبیرسیاقی، ...
  • . فخرالزمانی، ملاعبدالنبی، (1375)، تصحیح احمد گلچین معانی، تهران: اقبال، ...
  • . فروزانفر، بدیع‌الزمان، (1380)، سخن و سخنوران، تهران: خوارزمی، چاپ ...
  • . گلچین‌معانی، احمد، (1377)، مکتب وقوع، مشهد: دانشگاه فردوسی. ...
  • . مدرس‌زاده، عبدالرسول، (1390)، بررسی شیوه واسوخت در غزلیات سعدی، ...
  • .محجوب، محمد جعفر، (1381)، خاکستر هستی، تهران: مروارید چاپ دوم. ...
  • .میرصادقی، میمنت، (1376)، واژه‌نامه هنر شاعری، تهران: مهناز، چاپ دوم. ...
  • . معیری، رهی، (1376)، گلهای جاویدان، تهران: وزارت ارشاد اسلامی، ...
  • . وحشی، کمال‌الدین، (1388)، دیوان وحشی، مقدمه سعید نفیسی و ...
  • نمایش کامل مراجع