بررسی نقش بازی های رایانه ای بر روی پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی پسر مدارس راهنمایی لارستان

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 734

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PSCONF01_298

تاریخ نمایه سازی: 19 تیر 1394

چکیده مقاله:

پژوهش حاضر، بیشتر به هدف بررسی چگونگی رابطه بین بازیهای رایانه ایی و میزان پرخاشگری و نیز پیشرفتتحصیلی در دانش آموزان انجام گرفته است. تعداد واقعی مشاهدات در این پژوهش 93 مورد می باشد که برای برخی ازفرضیه ها، با توجه به مقادیر مفقود، تعداد نمونه ها در هر گروه کاهش یافته است. با توجه به مدل پایایی آلفا کرونباخ،معلوم گردید که نمرات مقیاس اندازه گیری (29 آیتم)، دارای استحکام درونی بالایی می باشند. نتایج نشان داد که ضمنبالاتر بودن میانگین نمرات پرخاشگری گروهی که بازیهای رایانه ایی بازی نمی کنند؛ با آزمون های پارامتریک t وناپارامتریک من- ویتنی ، اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد مطالعه وجود ندارد. همچنین، جهت کشف تاثیر بازی های رایانه ای بر افت تحصیلی دانش آموزان؛ از آزمون کی دو و با توجه به نامتوازن بودن جدول داده، آزمون صحیحفیشر مورد استفاده قرار گرفته و رابطه معنی دار، حاصل گردید. علاوه بر این, در یک طرح تقریباً متوازن، با توجه به فرضیک دامنه, با دو آزمون پارامتریک و ناپارامتریک t , تفاوت معنی داری در میانگین نمرات پرخاشگری بین دو گروه ازخانواده ها با تعداد فرزندان متفاوت (شاخص میانه به عنوان نقطه تفکیک کننده دو گروه) مشاهده شد. ضمن اینکه بااستفاده از آزمون های مقاوم تساوی میانگین ها و تحلیل واریانس یک طرفه بین آزمودنها مشخص شد رابطه معنی داریبین میانگین های پرخاشگری در گروهها با فراوانی استفاده از تجهیزات کامپیوتری متفاوت وجود ندارد. ولی آزمونهای خطی و انحراف از خطی بودن تحلیل واریانس و نمودار میانگین ها، نشان دادند که برای مشاهدات مورد بررسی دروضع موجود؛ بین متغیر گروه بندی شده فاکتور و متغیر وابسته پرخاشگری، رابطه خطی معنی داری وجود داشته و به نظرمی رسد، انجام بازیهای رایانه ای متنوع، پرخاشگری را در دانش آموزان به میزان زیادی افزایش می دهد.

نویسندگان

احمد روان

کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان

نرگس زهره ای

دانشجوی کارشناسی ناپیوسته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان

راحله صمیمی

دانشجوی کارشناسی ناپیوسته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • دوران ب . بررسی ارتباط بازیهای رایانه ای و مهارتهای ...
  • شفقتی م . کودکان و خشونت در رسانه های جمعی. ...
  • صادقیان، عفت. (1384).تاثیر کامپیوتر و اینترنت بر کودکان و نوجوانان. ...
  • گانتر، بری. اثر بازیهای ویدئویی و رایانه _ بر کودکان. ...
  • Dill, K.E, , Gentile, D.A., Richter, W.A., & Dill, .C. ...
  • Miller, P. The Effect of Frequent Computer Play on Eye-hand ...
  • Vaupel, C. The Effects of Video Game Playing on Academic ...
  • نمایش کامل مراجع