تاثیر بازی های رایانه ای آموزشی بر بهبود توجه کودکان9 -11 سال دارای اختلال کمبود توجه- بیش فعالی و کودکان فاقد اختلال

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 681

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PSYI01_162

تاریخ نمایه سازی: 12 تیر 1395

چکیده مقاله:

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی بازی های رایانه ای آموزشی بر بهبود مشکلات توجه کودکان 9 -11 سال دارای اختلال کمبود توجه- بیش فعالی و کودکان فاقد اختلال (اعم از هر دو جنس) انجام شد. روش : پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کودکان بین سنین 11-9 سال دارای اختلال ADHDو فاقد اختلال ADHD شهر قم بودند که در سال تحصیلی 94-93 تحصیل کرده اند. نمونه حاضر شامل 100کودک(50 کودک مبتلابه ADHD و50 کودک فاقد اختلال) بود که به شیوه تصادفی انتخاب و بعد از همتاسازی بر اساس سن و جنسیت در دو گروه کنترل(25نفر کودک مبتلابه ADHD و 25 کودک فاقد اختلال) و آزمایش( 25 کودک مبتلابه ADHD و 25 کودک فاقد اختلال) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس کانرز والدین و معلم، آزمون توجه متمرکز و مصاحبه بالینی بود. داده های گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بازی رایانه ای مورد نظر در پژوهش حاضر در افزایش توجه متمرکز کودکان فاقد اختلال ADHD تاثیردارد (1=df و 05/.>p). همچنین نتایج نشان داد که بازی رایانه ای مورد نظر در پژوهش حاضر در افزایش توجه متمرکز کودکان دارای اختلال ADHDتاثیردارد (1=df و 05/.>p).

کلیدواژه ها:

بازی رایانه ای ، توجه متمرکز ، اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی

نویسندگان

فرزانه سلیمانی

دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی پردیس تهران، ایران

فریدون یارباری

دکتری وانشناسی، استادیار دانشگاه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی

محمدحسین عبداللهی

دکتری روانشناسی، دانشیار دانشگاه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آقاجانی، نورا؛ خانزاده، عباسعلی حسین؛ کافی، سید موسی. .(1394) اثربخشی ...
  • حسن نتاج جلوداری، فهیمه؛ تقی پور جوان، عباسعلی؛ فرامرزی، سالار؛ ...
  • خزایی، کامیان؛ جلیلیان، نوشین. (1393). تاثیر بازی‌های رایانه ای آموزشی ...
  • فصلنامه فن آوری طلاعات _ ارتباطات در علوم تربیتی، زمستان، ...
  • خلیفه، قدرت اله؛ ابراهیمی نوبندگانی، مریم. (1390). بررسی ارتباط بین ...
  • شکوهی یکتا، محسن؛ لطفی، صلاح الدین؛ رستمی، رضا؛ ارجمندنیا، علی ...
  • شهائیان، آمنه: رزمجو، مریم.(1394). مقیاس درجه بندی کانرز. ...
  • عبدی، اکبر؛ عربانی دانا، علی؛ حاتمی، جواد؛ پرند، اکرم. (1392). ...
  • غلامی توران پشتی، مرضیه؛ کریم زاده، صمد. (1390). تاثیر بازی ...
  • فروع الدین عدل، اصغر. (1372). تاثیر بکار گیری روش آموزش ...
  • هادیان فرد، حبیب؛ نجاریان، بهمن؛ شکر شکن، حسین؛ همرابی زاده ...
  • .American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and statistical manual of mental ...
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental ...
  • Baddeley, A. D. (2007). Working memory, thought, and action. New ...
  • Bailey, K. West, R. & Anderson, C.A. (2009). The Influence ...
  • . Barkley, R.A. (2006) Attentio n-deficit hyperactivity disorder. A handbook ...
  • Fabrigoule, C. Bouvard, M.P. (2012). Impact of time On task ...
  • Raine, A. (2009). Assessing inattention and impulsivity in children during ...
  • _ Boot, W.R. Kramer, A.F. Simons, D.J. Fabiani, M. Gratton ...
  • (2009) _ Developmental p sychop athological at school: Identifying, assessing ...
  • Calkins, S.D. Fox, N.A.(1994). Monographs of Society for Research I ...
  • _ Campbell, S.B.(1995). Behavior problems in preschool children: A review ...
  • Canners, C.K.(1990). Manual for Conners Rating Scales. Toronto: Multi Health ...
  • .Clarke , J.E.Lanphear, A.K. R iddick, C.C.(1987)." The effects of ...
  • .Chuang, T. Lee, I. Chen, W.(2013). Use of Digital Console ...
  • http ://eric _ ed. gov/?id=ED5 14772 (accessed on 3 July ...
  • Dovis, S.(2014). Cognitive Control and Motivation in Children with ADDHD ...
  • Drew, D. and Waters J.(1986)." Video games: Utilization of novel ...
  • _ Eg enfeldt-Nielsen , S. (2005). Beyond edutainment. Exploring the ...
  • Garris, R. Ahlers, R. & Driskell, J. E. (2002). Games, ...
  • . Green, C. S. & Bavelier, D. (2003). Action video ...
  • .Goldstein, J. Caiko, L . et al.(1997). "Video games and ...
  • Goyette, C. H., Conners, C. K., UIrich, R. F., (1978). ...
  • . Green, C. S. & Bavelier, D. (2007). Action-video. game ...
  • . Green, C. S. & Bavelier, D. (2006). Enumeration Vversus ...
  • Griffith, J. L. Voloschin, P. Gibb, G. D. & Bailey, ...
  • .Hutchings, N.(2010). Increasing student motivation and attention using computer game ...
  • .Johnson, D.A. Proctor, D. R. W. (2004). Attention: Theory and ...
  • Kafai, Y.B.(2006). Playing and Making Games for Learning, Instructionit and ...
  • Malone, T.W. &Lepper, M.R.(_ 987) _ M akin glearningfun : ...
  • Malone, T. W. (1981). What makes computer games fun? Byte, ...
  • Martin, A. Volkmar, F.R. (2007).Lewis's child and adolescent psychiatry. New ...
  • Milton, H. (2010). Effects Of A Computerized Working Memory Training ...
  • Monno, A. Temprado, J.J. Zanone, P.G. Laurent, M. (2002).The interplay ...
  • Moore, M. and Calvert, S. (2000). "Brief Report: Vocabulary Acquisition ...
  • National institute for health and clinical excellence. ( 2009). Attention ...
  • Rutter M, Bishop D, Pine D et al.(2008). Rutter's child ...
  • Prensky, M. (2001). Digital Game-Based Learning. New York: Mc Graw-Hill ...
  • Scanlon , M. Drescher, D. S arkar, K. (2007). Improvement ...
  • Sohlberg, M.M. & Mateer, C.A. (2001). Cognitive Rehabilitatio. An integrative ...
  • Spira, E.G. Fischel, J.E.(2005). The impact of ...
  • DOI: 10.111 1/j. 1469-76 10.2005.0 1466.x. Swanson , J.M. and ...
  • implications for use and abuse. Neurosci Biobehav Rev, 2 003. ...
  • .Tucha, O.Tucha, L. Kaumann, G.Kinig, S .Lange, K.M.Stasik, D.etal.(2011). Training ...
  • Yantis, S. Jonides, J.(1990). Abrupt visual onsets and selective attention: ...
  • Human Perception & Performance 1990; 16:121-134. [PubMed: 2137514] ...
  • Yantis, S. Johnston, C.(1990). On the Locus of Visual Selection: ...
  • Perception and Performance 1990, Vol. 16, No. 1, 135-149. ...
  • نمایش کامل مراجع