تحلیل جامعه شناختی فیلم «من مادر هستم» از منظر رویکرد بازتاب
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,054
فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
RAFCON01_208
تاریخ نمایه سازی: 1 مهر 1394
چکیده مقاله:
از رویکرد جامعه شناختی فیلم ها هم می توانند بازتاب مسائلی باشند که در جامعه درحال وقوع است و هم می توانند جامعه را تحت تأثیر قرار داده و ایده هایی را در سر افراد قرار دهند. «بدون تردید آثار هنری و رسانه ای را نمی توان محصول اذهان منفرد و مجزا دانست و می توان انتظار داشت که نگرش ها، عواطف، عقاید و آرزوهای ایدئولوژیک، آرمان ها و رویاها و نیز ترسها، نگرانی ها و کابوس ها و حتی عقده ها و سرخوردگی های گروه های اجتماعی معین با یک اجتماع خاص را بازتاب می دهند، همان گروه اجتماعی که هنرمند خود را با آن همذات پنداشته است. از این منظر فیلم های ایرانی بازتاب دهنده زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه است. به عبارت دیگر ساخت فیلم معلول و جامعه فرهنگ علت آن است». (ازکیا و همکاران، 31:1386) من مادر هستم تازه ترین فیلمی که از فریدون جیرانی بر پرده سینما به نمایش درآمد بحران یک خانواده مدرن را به تصویر می کشد که تغییر الگوهای خانوادگی ناشی از نوگرایی موجب شده تقید به ارزش ها در آن رنگ باخته و پیکره آن از هم بپاشد.
نویسندگان
سیده مریم حسینی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :