استفاده از تاریخ تمدن و فرهنگ ، خرد ایرانی در شاهنامه (،هویت اسلامی)در معماری اسلامی برای جلوگیری از بی هویتی فرهنگی و معماری

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,071

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

RCEAUD02_360

تاریخ نمایه سازی: 16 شهریور 1395

چکیده مقاله:

به خاطر پیشرفت علم تکنولوژی و شکستن چهارچوب های اجتماعی و سنتی که و نیازهای ذاتی انسان از بدو خلقت انسان شکل گرفته بود و سینه به سینه پیش در قالب افسانه ها و سنتها پیش رفته بود تا ساختار اجتماعی جوامع را بسازند تا حدودزیادی در اکثر کشورها از بین رفته است که این را نه تنها می توان در معماری بلکه در ادبیات و فرهنگ های مختلف دید در واقع جوامع دچار بحران بی هویتی شده است بی هویتی که در واقع تقابل بین هویت موجود با هویت مورد نظر ایشان یا بینهویت انسان و آرمان هایش و پایین هویت انسان و هویت جوامع مختلف کم و بیش با آن مواجه بوده اند که علت اصلی این بحران هویت تزتزل نیست بر هویت واقعی خویش می توان جستجو کرد که این طبیعتاً از تزلزل اعتقادات و باور ها ناشی می شود که این بحران نتیجه طبیعی و ناگریز غفلت از بعد معنوی حیات است اما برای درک هویت ضرورت دارد که بر تاریخ نگاهی بیندازیم چون تاریخ آینده گذشته و درس حال است و وحدت تاریخی برای هر ملتی یکی از محکم ترین و مطمئنترین و وثیقه های وحدت ملی است که باید آن را حفظ کرد و پیوسته به خاطر آورد که نه فقط با کتاب بلکه با نمایش آن یکی از راه های رسیدن به این مقصود معنا کاوی و بررسی نقش و نهادهای ایران در کنکاش از هنرهای سنتی و معماری و اسطوره ها است. شاید ریشه یک سوی از مفاهیم اشکال و هنری و یا معماری و حتی معنای اسطوره های ملل را در خرد آنها جستجو کرد چون هستی محشون از نمادهاست و بی استقامت از آن ها نمی توان عالم هستی را درک کرد در واقع خرد انسانی ملل مختلف رامی توان در همین نمادها جستجو کرد. در واقع نمادها قراردادهای نانوشته ای هستند که میان افراد و اقوام و ملت ها هر نسل ما که پاره ای از آنها از نسلی به نسلبعد بر میراث می رسند و گروهی در یک زمان و دوره متوقف می شوند. بسیاری از نمادها شناخته شده و رایج میان انسان های گذشته مفاهیم عام خود را از دست داده اند و امروزه نامانوسی وناشناخته و ما کلیه فهم آن را در دست نداریم. ولی هنوز بسیاری از نمادهای فرهنگی و سنتی را به راحتی می توان در ادبیات و معماری و هنرهای دیگر به راحتی مشاهدهکرد لذا ضرورت امر این را ایجاب می کند که به وسیله معماری آن را زنده نگه داریم زیرا همانطور که معماری و سبک های معماری روابط فرهنگی و بین المللی را تحت تاثیر خود قرار می دهد نماد و اسطوره نیز در روابط فرهنگی و بین المللی بی تاثیر نیستند که شاخص ترین نمادها در روابط بین ملت ها پرچم ها و سرود های ملی می باشد و در بین اسطوره ها می توانبه اسطوره خدایان و پهلوانان و طبیعت و در حال حاضر به اسطوره دموکراسی اشاره کرد که نمونه های بسیاری را می توانیم در شاخه اسطوره ها و نمادها به خوبی در شاهنامه پیش ملل اشاره کرد مثل بازی شطرنج و بازی فرد بین ایران و هند و یا اژدها در اخیر ملل و غیره.

نویسندگان

نفیسه سلجی

استاد راهنما ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه

پریسا دراج

استاد مشاور ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه

محمدعلی تبریزی میاندوآب

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد هریس

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _‌نم‌لگری فو‌واش ش‌ده ف‌رم ه‌ای مع‌م‌اری، ب‌رت هه‌وری، ن‌س اسرک‌اتب‌راین، ...
  • _ لیلا حسینیان بررسی عناصر و مولفه های هویت ملی ...
  • _اشرف خسروی خردورزی ودین داری اساس هویت ایرانی در شاهنامه ...
  • _محمود ارژمند معماران اساطیر ایران به روایت شاهنامه ...
  • _معماری و فرهنگ _ elsvierscince .ut. ac.ir ...
  • _محمد رضا بمانیان بررسی بنیادهای فرهنگی _محیطی در عناصر کالبدی ...
  • _معماری شهرسازی شاهنامه فصل سوم ص 140 ...
  • نمایش کامل مراجع