بازنمایی فرش ترکمن با تکیه بر دیدگاه گودمن
محل انتشار: اولین کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در هزاره سوم
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 493
متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
RDTM01_051
تاریخ نمایه سازی: 23 دی 1393
چکیده مقاله:
هدف از نوشتن مقاله حاضر بررسی اهمیت نظریه بازنمایی در نقوش فرش ترکمن با تکیه بر دیدگاه گودمن می باشد .اغلب به نظرمی رسد که هنرمندان می خواهند واکنش شناسایی را در مخاطبین خود برانگیزند و بدین گونه توجه آنها را به اثر جلب کنند .ملاحظاتی از این گونه شماری از متفکران را به این نگرش رهنمون کرده است که هنر اساسا ماهیت بازنمایی دارد.ماهیت بازنمایی هنر از دو دیدگاه قابل بررسی است: الف دیدگاهی که نخستین بار توسط اندیشمند بزرگ افلاطون مطرح گردید ودرکتاب دهم جمهور وی اعتقاد بر بنای ماهیت هنر بر نسخه برداری دارد. ب دیدگاه دیگر که توسط نلسون گودمن پرورده شدهاست که بازنمایی را به قرارداد سنت/ رسم= Convention مربوط می داندکه لازمه آن آگاهی داشتن نسبت به این قرارداد هاست . نقوش طرح شده در فرش ترکمن Guls مانند شاخ قوچ قوچق ، سر پرنده ، جای پای شتر کوشک داوانی که درواقعبازنمایی عقاید اقوام اولیه ترکمن و تاثیری که اسلام بر روی آنها داشته را در خود دارد و در حقیقت توتم های اقوام ترکمن بوده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
آنه بخت اونق
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول، دانشکده علوم انسانی، گروه هنر و معماری