تاثیر نقاشیخط در توسعه هنر خوشنویسی اسلامی در عرصه جهانی
محل انتشار: اولین کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در هزاره سوم
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,767
فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
RDTM01_335
تاریخ نمایه سازی: 23 دی 1393
چکیده مقاله:
بیش از چند دهه از کاربرد عناصر نوشتاری در نقاشی معاصر جهان می گذرد. آثار نهضت لترسیم در اروپا و مکتب سقاخانه از سال 3131 خورشیدی در » نقاشیخط « در ایران نمونه های بارز این رویکرد هستند. در امتداد مکتب سقاخانه، مکتبی به نامایران ظهور کرد که بار تجسمی خط را بیش از بار معنایی آن، مورد توجه قرار داد؛ مکتبی نوپا و اصیل در هنر معاصر ایران که خمیر مایه اصلی آن وجه تصویری خط و خوشنویسی است و نه خوانایی و معنای حروف و کلمات. نقاشیخط، هنری است که بی آنکه بخواهد اعتبار و جایگاه خوشنویسی اسلامی را انکار کند، در پی جست و جوی ترکیبات، تنظیمات و مناسبات تازه در جهتنیل به زبانی معاصر و جهانی و ارتباط با مخاطبانی از فرهنگ های مختلف و متفاوت است. مقاله حاضر که بر اساس مطالعات کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی و با استناد به اسناد موجود در این زمینه گردآوری و تدوین شده است بر آن است تا نظری بر روند شکل گیری این مکتب و میزان اهمیت و موفقیت نقاشیخط در توسعه برقراری ارتباط هنر معاصر و جهانی با خوشنویسی اسلامی بیفکند..
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محمدباقر آذرکیا
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :