رهگیری تحول نظریه فیلم و سینما از دیدگاه نظریه پردازان سینمایی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,525

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

RSTCONF02_082

تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395

چکیده مقاله:

دههی ششم از قرن بیستم میلادی نقطهی عطفی در تاریخ شکلگیری و تحول نظریههای فیلمسازی است. این تحول، که از آغاز پیدایش سینما تا دههی 1960 ، یعنی شکلگیری نشانه شناسی فیلم، تداومداشت، سبب شد که نظریههای فیلم کلاسیک از منظر تاریخی به دو دستهی فرمالیست و رئالیستتقسیم شود. این پژوهش که باروش تحقیق کتابخانه ای و با هدف رهگیری تحول در نظریه های فیلم وسینما صورت گرفته، بر آنست تا به بررسی این نظریه ها بپردازد. بررسی های این پژوهش نشان داد که افتراقات و اشتراکاتی که در نگاه صاحبنظران سینمایی وجود داشت، در ایجاد سبک های متفاوتفیلمسازی بسیار تأثیرگذار بود و از آنجا که در اوایل شروع کار سینما هنوز تجارب کافی در به کار گیری دیدگاه های صاحب نظران سینمایی به دست نیامده بود، برداشت های متفاوت و گاه همراه با تناقضموجب گردید اختلافات عدیده ای در نحوه نگرش به ساخت فیلم در میان فیلم سازان و نظریه پردازان به وجود آید. با این دگرگونی که درصحنهی نظریه پردازی فیلم روی داد، سینما توانست با تکیه بر نشانه شناسی، ابزار و تکنیک را در خدمت بگیرد و با گسترش داستانهای خلاقه در عرصهی فیلمسازی، سینما را وارد مرحلهی جدیدی نماید

نویسندگان

علی قبادی کیا

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی دانشگاه بیرجند

علی اکبر سام خانیانی

دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند و استاد اعزامی به دانشگاههای تونس

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • امدی، بابک، 1387، ساختار و تاویل متن، دوجلد در یک ...
  • استیفنسون، رالف و ار. دبری، ژان.، 1365، سینما از دیدگاه ...
  • اسکاتز، تامس، 1379 ظهور و سقوط نظام استودیویی (نحوه‌ی فیلم‌سازی ...
  • اشپیگل، آلن، تدوین سینمایی، تدوین ادبی، ترجمه‌ی ابوالفضل حری، نشریه ...
  • الف. هواکو، جورج، 1361، جامعه شناسی سینما، ترجمه‌ی بهروز تورانی، ...
  • اندرو، دادلی، 1365، تئوری‌های اساسی فیلم، ترجمه‌ی مسعود مدنی، چاپ‌اول، ...
  • بازن، آندره، 1386، سینما چیست؟، ترجمه‌ی محمد شهبا، چاپ سوم، ...
  • بور، نوئل، 1363، زمان و مکان در سینما، ترجمه‌ی حسن ...
  • بوردول، دیوید و تامسون، کریستین1383، هنرسینما، ترجمه فتاح محمدی، تهران، ...
  • پازولینی، پائولو1378، ساخت‌گرایی و نشانه شناسی سینما (مجموعه مقالات)، به ...
  • پودوفکین، ف.، 1370 فن سینما و بازیگری در سینما، ترجمه‌ی ...
  • تارنو، کلود و فورنیه، گی، 1356، سینمای آماتور در ده ...
  • تهامی نژاد، محمد، 1380، سینمای ایران(از سینمای ایران چه می‌دانیم؟/12، ...
  • جاوید، احمد، 1364، فیلمسازی‌آسان، تهران، چاپخانه رنگین ...
  • جیمسن، فردریک و همکاران، نظریه فیلم: مجموعه مقالات، فصلنامه‌ی فلسفی، ...
  • جینکز، ویلیام، 1389، ادبیات فیلم، ترجمه‌ی محمد تقی احمدیان و ...
  • داواک، ماسسمو، 1352 «پازولینی، فلورستانو واچینی و دیگران». ترجمه‌ی کامران ...
  • روشن ضمیر، امید، 1362، سینماورئالیسم، مترجمین، بابک عمادی و امید ...
  • سماکار، عباس، 1385، درآمدی بر نقد ساختارهای زیبایی شناسی، چاپ ...
  • سینگر، لیندا و وتمور، ادوارد جی، 1388، راهنمای عملی و ...
  • شاملو، سعید، 1377، مکتب‌ها و نظریه‌ها در روان‌شناسی شخصیت، چاپ ...
  • شفا، پرویز، 1335، فصلی در سینما، تهران، انتشارات مروارید ...
  • فیلد، سید، 1388، راهنمای فیلمنامه نویس، ترجمه‌ی عباس اکبری، چاپ ...
  • قبادی کیا، علی، بررسی قابلیت های سینمایی در ده داستان ...
  • _، بررسی شیوه های روایت در هفت داستان از تاریخ ...
  • بررسی سینمایی داستان عاقبت کار اریارق وغازی درتاریخ بیهقی باتوجه به مفاهیم اپیزود ساختار سه پرده ای و زاویه دید [مقاله کنفرانسی]
  • لاول، آلن و هیلر، جیم، 1364، پژوهش‌هایی در سینمای مستند، ...
  • مارتین، والاس، 1383، نظریه‌های روایت، ترجمه محمد شهبا، چاپ ول، ...
  • مک کی، رابرت، 1385 داستان، ساختار، سبک و اصول فیلم‌نامه ...
  • نیکولز، بیل، 1372، میزانسن در سینما (نقد و بررسی میزانسن ...
  • نمایش کامل مراجع