روند طراحی مجتمع آموزش موسیقی ایرانی با رویکرد معماری ایرانی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 852

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

RSTCONF02_149

تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395

چکیده مقاله:

طراحی مجتمع آموزش موسیقی ایرانی با رویکرد معماری ایرانی که هدف اصلی نگارندگان بوده ، در این پژوهش دنبال می گردد از آنجا که معماری و موسیقی اصیل، تخصصی و جدی، جای خویش را به هنرهای فانتزی و تجاری بخشیده اند، در اینبرهه از زمان نیاز به یک تحول و دوباره نگری به این عرصه های هنری به شدت احساس میگردد تا بتوان نه تنها هنرهای اصیل و ارزشمند گذشتگان را احیاء نمود، بلکه فضایی برای رشد و پرورش استعدادهای نهفته ایجاد کرد. مطالعات انجام گرفته همگی به بیان تئوریک و مبانی نظری مربوط به معماری ایراتی و موسیقی ایرانی پرداخته اند و شیوه های عملی به کارگیریمعماری ایرانی در فضاهای معماری بیان نشده است و نیازمند پرداختن به این مسئله می باشد. این پژوهش، از آنجایی که به بررسی و توصیف بنیادی و همه جانبه در خصوص مجتمع آموزش موسیقی ایرانی با رویکرد معماری ایرانی می باشد، از نوع توصیفی تحلیلی و همچنین با توجه به هدف پژوهش از نوع کاربردی محسوب می شود. در این - نوشتار، کوشش به عمل آمده است تا ابتدا به روش توصیفی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای و سپس به روش میدانی ادامه یابد. به دلیل گستردگی طرح در مراحل مختلف از ابزارهای متفاوتی استفاده خواهد شد، روش تجزیه وتحلیل اطلاعات دراینپژوهش مراجعه به استانداردها ومعیارهای متداول طراحی معماری به انجام خواهدگرفت. نتایج حاصله در این پژوهش حاکی از آن است که موسیقی را با اصطلاحاتی چون ملودی، هارمونی و ریتم توصیف می کنند و ترکیبات موسیقایی با تأکید بر هر یک از این سه عنصر به وجود می آیند. از این میان ریتم و هارمونی به عنوان دو عنصر اصلی مشترک ما بین موسیقی و معماری محسوب می شوند؛ ریتم مهم ترین نقطه مشترک بین موسیقی و معماری است. تکرار پی در پی یک حرکت پایا در زمان مشخص را در موسیقی که می توان به خوبی در معماری به کار گرفت، هارمونی ویژگی دیگریاست که وجه اشتراک موسیقی و معماری محسوب می شود. در معماری شاید بتوان در بخش مربوط به اکوستیک بنا از این عامل خاص بهره گرفت .

نویسندگان

مازیار مریدی

دانشجوی مقطع ارشد مهندسی معماری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد، ایران

کوروش مومنی دهقی

استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • احمدی، بابک(1389)، موسیقی شناسی، فرهنگ تحلیلی مفاهیم، نشر مرکز. ...
  • پیرنیا، محمدکریم(1384)، آشنایی با معماری اسلامی ایران، انتشارات سروش دانش، ...
  • حاج قاسمی، کامبیز(1383)، بناهای بازار، مجموعه گنجنامه، مراکز اسناد تحقیقات ...
  • خالقی، روح الله(1386) نظری به موسیقی "تئوری موسیقی ایرانی "، ...
  • زارعی، محمدابراهیم(1391) آشنایی با معماری جهان، نشر: فن آوران. ...
  • سوهانگیر، سارا؛ نوروز برازجانی، ویدا(1390)، پیوند بینامتنی در مرکز موسیقی ...
  • سوهانگیر، سارا؛ نوروز برازجانی، ویدا(1390)، مطالعه تطبیقی پیوند مفهومی میان ...
  • طلایی، اسماعیل(1387) نسبتهای هارمونیک در معماری و موسیقی. مجموعه مقالات ...
  • فلامکی، محمد منصور و دیگران(1387)معماری و موسیقی. تهران : نشر ...
  • فلامکی، محمد منصور(1375)، پیوندهای مفهومی و شالوده های معماری و ...
  • منصوری، منصور(1381)، تئوری بنیادی موسیقی، بی تا. ...
  • Blesser, B. & Salter, L. R. (2009). Spaces Speak, Are ...
  • Schmidt, Patrick, and Janet Robbin. "Looking backwards to reach forward: ...
  • Sheppard, Marilyn. "The music of architecture." (2011). ...
  • نمایش کامل مراجع