آیاچهره وفرهنگ اسلامی در باغ های ایرانی هویت بخش است یانه؟(نمونه موردی معماری باغ ایرانی)
محل انتشار: کنفرانس سالانه علمی - تخصصی عمران، معماری، شهرسازی و علوم جغرافیا در ایران باستان و معاصر
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 667
فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
SCEAUG01_097
تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1395
چکیده مقاله:
آغاز زندگی بشردرطبیعت بوده است،طبیعت به عنوان میراث فرهنگی دررابطه بانیازوتمایل انسان به ارتباط باگذشته مطرح می باشد.هرجامعه وملتی براساس ارزش های نشأت گرفته ازجهان بینی وباورهای فکری و فرهنگی خودبرای طبیعت ارزش وجایگاهی خاص تعریف می نماید.نمادهادرطول تاریخ برای اندیشیدن وپی بردن به اصالت وجودوفلسفه پیدایش مورداستفاده قرارگرفته است وانسان جهت رهایی ازکوته نظری فرهنگی به نمادهای پذیرفته شده متوسل می شود.ساخت باغ درکشورماسابقه ای طولانی داشته ودرتمام دورانها بخصوص دوره اسلامی موردتوجه بوده است.باغهادرکل عملکردهای مختلفی داشته اندودربعضی دورانهای باغهای عمومی برای گردش وتفریح اهالی ساخته می شوند.دردوره اسلامی نیزایجادباغهاودرخت زارهاهمچنان موردعلاقه ساکنان این سرزمین کهنسال بوده وعلاوه برباغهای بزرگ وباشکوه بیرون شهرها،چندین سده پدیده باغسازی دردرون وپیرامون شهرها،خاص این سرزمین بوده است.دردین اسلام کاشتن درخت پسندیده وازبین بردن و قطع بیموردآن نکوهیده شمرده شده ودراین مورداحادیث وروایت فراوانی دردست است.ازطرفی به دلیل اختلاف آب وهوایی مناطق مختلف ایران،بخصوص درمناطق گرمسیری باغ اهمیت ویژه ای پیدامی کند. این دوموضوع ومسایل دیگرباعث شدندکه دراین سرزمین درخت به عنوان عامل گیاهی وحیاتی مورداحترام اهالی قرارگیرد.شیوه های انتقال معانی ازسوی هنرمندودرک محتوایی معنوی معماری ایرانی اسلامی توسط مخاطب تحت تأثیرشاخصه هاوماهیت هنراسلامی قرارداردوهمین نکته معماری ایرانی اسلامی را ازمعماری سایرسرزمین هامتمایزمی نماید؛بنابراین در بررسی نمادها ونشانه های معماری ایرانی اسلامی بایدشاخصه هاو زمینه فرهنگی و بافت موقعیتی جامعه نیزموردنظرقرارگیرد.نکته دیگرکه درنشانه شناسی نمادهای معماری ایرانی اسلامی رهگشا می باشد،منابع الهام وآبشخور ذهن هنرمندمسلمان است. دراین مسیر سعی برآن داریم تابامطالعه باغ های ایرانی و ویژگی های هریک ازعناصرآن،به شناخت معانی و نمادگرایی ازطبیعت دست یابیم.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مرضیه زارعی
نویسنده مسوول: دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی معماری )، ایران، استان گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر
مجتبی زارعی
دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران ، ایران ،استان گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی گرگان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :