تزیینات معماری اسلامی در دوره رازی از دیدگاه آجرکاری

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,498

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SCEAUG01_113

تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1395

چکیده مقاله:

کمال تزیینات آجر کاری،از لحاظ تکنیک وتنوع طرح درمعماری ایران بی شک دوره ی سلجوقی است.به طوری که پس ازسلجوقیان چنین تزییناتی درنهایا زیبایی ومهارت بی بدیل کمتریافت شده است.درباره ی انواع چیدمان های آجری دوره ی سلجوقی ورگ چین های شاخص آجرکاری این دوره وخصوصا چگونگی تداوم اینگونه تزیینات در دوره های بعدی اطلاعات بسیارناچیزی موجود است وهنوزآن طورکه درخور این هنرگران مایه است به آن پرداخته نشده است.بنابراین،ضروری است دراین زمینه با توجه به اهمیت آن در معماری ایران،تحقیق وتفحص بیشتری دراین زمینه صورت گیرد.هنر آجر کاری به عنوان پدیده ای برجسته در تاریخ معماری این سرزمین،دارای اصالت و پیشینه ای غنی است وباگونه های تصویری وتزیینی مختلف، حضور وهویتی دیرینه داشته است.دراین پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای ومطالعات میدانی وبا روش توصیفی-تحلیلی، تزیینات آجرکاری عهدسلجوقی با هدف معرفی تزیینات،شناسایی انواع چیدمان،شناسایی رگ چین های شاخص و انواع تزیینات آجرکاری به کار رفته در بناهای مختلف،مورد مطالعه قرارگرفته است.علاوه بر آن ابتکاراتی مانند تلفیق آجر با کاشی ویا گچ وهمچنین کوفی بنایی نیز برای اولین باربرای توسط هنرمندان این دوره صورت گرفت؛تنوع تکنیک،تحولات وابداعات مختلف رخ داده دراین دوره درعرصه تزیینات آجرکاری،موجب شکل گیری تکنیک های متفاوت آجرکاری درآن عصر و دوره های بعد از آن شده و به مرور انواع جدید ازتزیینات معماری از لحاظ نقش،کارکردونحوه ی اجرادرمعماری اسلامی ایران برپایه تحولات رخ داده دراین دوره تکوین یافتند.نتایج حاصل نشان می دهد هنرآجرکاری تزیینی،چه در طرح و نقش،چه درترکیب مصالح تزیینی وچه در فرآیند نورپردازی تزیینی خود،متاثرازآثارگذشته ایرانی اسلامی ویا کلاسیک ایرانی وغربی بوده است

نویسندگان

سیدحسام الدین عقیلی

نویسنده مسوول: کارشناس ارشد شهرسازی ، ایران، استان گلستان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان

سیدحسین عقیلی

کارشناس مهندسی معماری ، ایران، استان گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی گرگان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • عاطفه شکفته، 1390، تزیینات گچ بری درمعماری قرون اولیه اسلامی ...
  • بزرگمهری، زهره، 1381 ساختمانی(آژند، اندود، آمود).تهران، پژوهشگا 5 سازمان میراث ...
  • گدار، آندره، 1377، هنرایران، ترجمه بهروزحبیبی، تهران، انتشا را ت ...
  • امیرغیاثوند، 382 1، هنرگره چینی درمعماری، تهران: نتشا را ت ...
  • هپلن براند، 1379، معماری اسلامی، ترجمه ایرج اعتصام، نشرشرکت پردازش ...
  • مصطفی کیانی، 1386، معماری دوره پهلوی، موسسه تاریخ معاصرایران، چاپ ...
  • پوپ، آ، 1373، معماری ایران، .ترجمه غلامحسین صدری افشار، انتشارات ...
  • پیرنیا، محمدکریم، 387 1، مساجد، مجموعه معماری ایران، دوره اسلامی، ...
  • ویلبر، دونالد، 346 1، معماری ایران، ترجمه عبدالله فریار، بنگاه ...
  • بازورت، کیلفورد ادموند، دبلوادارلی دران، 1380، ترجمه یعقوب آژند.انتشارات مولی، ...
  • زمرشیدی، حسین، 365 1، گره چینی درمعماری اسلامی وهنرهای دستی، ...
  • مکی نژاد، محمدجواد، 389 1، بایسته های طراحی مسجدبرمبنای کارکردهای ...
  • نمایش کامل مراجع