بررسی مطالعاتی برج آزادی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,210

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SCIENC01_086

تاریخ نمایه سازی: 25 فروردین 1394

چکیده مقاله:

یکی از دوران های شاخص تلفیق معماری ایران و غرب از آغاز دهه های سی و عمدتاً در دهه های چهل و پنجاه شمسی در زمان سلطنت پهلوی دوم بوده است. در این زمان تعدادی از معماران برجسته ای همچون هوشنگ سیحون، نادر اردلان، حسین امانت و دیگر معماران ایرانی در این دوره، مشغول طراحی و اجرای ساختمانهای مهم و ارزشمندی بودند. قبل از آنکه معماری پست مدرن در غرب و نهایتاً در کشورهای دیگر گسترش یابد، نوعی معماری مدرن ایرانی که توجه به تمدن، فرهنگ و تاریخ ایران را داشت، درکشور ما رشد نمود. میتوان بیان نمود اصول نظری و شکلی این سبک معماری بر دو پایه ی زمان (عصر مدرن) و مکان (سرزمین ایران) استوار است. این دو رکن اساسی همتراز یکدیگر در ترکیب کالبدی ساختمان نشان داده می شد. شاید بتوان برج شهیاد (آزادی کنونی) را بهترین نماد این سبک نامید. برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی- ساسانی و اسلامی است که حسین امانت طراحی آن را طبق معماری ایرانی- اسلامی انجام داد.

نویسندگان

کورش مومنی

استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول

راحله باهوش

کارشناسی ، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • الف) بانی مسعود، امیر(1389)، "معماری معاصر ایران"، تهران: نشر هنر ...
  • ب) شیبانی، بابک(1387)، "جستاری در برج آزادی"، تهران: مرکز فرهنگی ...
  • نمایش کامل مراجع