مبانی نظری طراحی داخلی مرکز فرهنگی جهت بازآفرینی تصوری تبریز ازمتون تاریخی و ادبی با رویکرد تعامل اجتماعی بالا

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 474

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SICONF01_114

تاریخ نمایه سازی: 14 شهریور 1396

چکیده مقاله:

فرهنگهای سالم که در واقع رهیافت مردم در تطابق با محیط را بیان می کند امروزه جز اولویتهای جامعه داری است، که می بایست گسترش یابد. زیرا فرهنگ شکل دهنده به محیط و زمینه ساز تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و حتی تکنولوژیکی است. دگرگونیهای فرهنگی است که مسیر جوامع را هدایت می کنند. لذا انتقال فرهنگ گذشته به آیند ه گان و نیز نوآوری فرهنگی ازمهم ترین اقداماتی است که می تواند از زوال یک جامعه جلوگیری نماید. تبریز یکی از مراکز مهم اقتصادی و صنعتی در سطح کشور ایران محسوب میشود. همچنین تبریز در دو سده اخیر مبدا بسیاری ازتحولات اجتماعی، فرهنگی و صنعتی در کشور بودهاست، به طوری که این شهر آغازگر انقلاب مشروطه پس از تثبیت مجدد استبداد بود و نقشی کلیدی در تحولاتی بعدی کشور ایران همچون انقلاب ایران در سال 1357 و مدرنیزهکردن کشور داشتهاست. با توجه به غنای فرهنگی ایران و استان اذربایجان و با در نظر گرفتن شرایط نامطلوب فعلی در حفظ اتار فرهنگی ،کمبود فضاهای مطلوب جهت گسترش ونشر محصولات فرهنگی در این رساله بر آن شدیم تا ضمن مطالعه در سیر فرهنگی استان آذربایجان شرقی به طراحیمعماری مکانی فرهنگی در شهر تبریز بپردازیم که توجه خاصی به فضاهای داخلی و نحوه ارتباط فضا با کاربران مجموعه دارد به طوری که فضاهای طراحی شده سبب ارتقاء تعاملات اجتماعی در منطقه گردد. با توجه به اهمیت فرهنگ و تاثیرگذاری ان در بازافرینی شهر، در این مقاله برآن شدیم که با بررسی نقش فرهنگ و اجتماع پذیری در بازافرینی شهری اصولی را در ارتباط با طراحی مرکز فرهنگی تبیین کنیم بنابراین به منظور دستیابی به هدف فوق تحقیق حاضر به صورت توصیفی تحلیلی کار شده است

نویسندگان

رحیم نسیانی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران

حسین نسیانی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران