قرآن، حیات معقول و علوم انسانی یا مدلی برای علوم انسانی اسلامی ایرانی

سال انتشار: 1390
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 460

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SNCH02_022

تاریخ نمایه سازی: 16 اسفند 1394

چکیده مقاله:

علوم انسانیHuman Sciences به عنوان یکی از دستاوردهای دوران مدرن بربنیاد عقلانیت مدرن سکولار غربی پیریزی شده است. علوم انسانی به این معنا، بالطبع تنها میتواند پاسخگوی نیازهای آن دسته از جوامعی باشد که نهادهای آن را عقلمدرن سکولار هدایت میکند. در عین حال، به نظر میرسد تناقضهایی که علوم انسانی غربی در جوامع غیر سکولار، از جمله جمهوری اسلامی ایران، دامن میزندریشه در عدم انطباق گزارههای آن با نیازهای موجود در این جوامع دارد که در بستر فهمی متفاوت از عقلانیت شکل گرفتهاند. با اینحال، علوم انسانی به عنوان بنیادی - ترین شاخهی معرفت بشری برای جوامع بشری امری حیاتی است. ازاینرو، مواجههیمنفی با این علوم، به طورنمونه، تئوری گذار از علوم انسانی، به نظر کارآمد و سازنده نمینماید. پس بایسته است که رویکردی اصلاحی در مواجهه با این علوم اتخاذ کنیم تئوری بومیسازی علوم انسانیIndigenization theory of humanities نمونهای عملی از این رویکرد اصلاحی است. مبنای تئوری بومیسازی ، بسط مفهومیبومی از عقلانیت و بازسازی علوم انسانی بر بنیاد این معنای بومی از عقلانیت است. ایران به عنوان یک جامعهی اسلامی غیرسکولار نیازی مبرم به بومیسازی علوم انسانی دارد. به باور ما فرهنگ غنی اسلامی ایرانی بستری بسیار مناسب را برای بسط،(1304- مفهومی بومی از عقلانیت فراهم میکند. علامه محمد تقی جعفری ( 1377 فیلسوف و محقق معاصر ایرانی، با بسط تئوری حیات معقول، و معرفی قرآن به عنواننماد آن، مفهومی متلائم از عقلانیت برای جامعهی اسلامی به دست میدهد، که می تواند مبنایی قابل اعتماد برای بازسازی علوم انسانی در ایران باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد مختلف این مفهوم از عقلانیت به عنوان نخستین گام در بومیسازی علوم انسانی است

نویسندگان

بیت الله ندرلو

پژوهشگر مرکز علوم انسانی و مطالعات جامعهشناختی، آکادمی ایرانشناسی لندن IPCSS

صدیقه موسی زاده نعلبند

دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز